case

Eén verhaal voor de grootste vakbond van Nederland

De FNV zet zich in voor een zekere toekomst, veilig werk, en een fatsoenlijk inkomen voor hun 1 miljoen leden. Maar hoe zorg je dat mensen anno nu lid worden en blijven van een vakbond? Hoe maak je je verhaal duidelijk als je zoveel verschillende dingen doet?

de klant

Puzzel van informatie

Voor een vakcentrale als FNV zijn er flinke uitdagingen. Door flexibilisering van de arbeidsmarkt is de rechtspositie en bestaanszekerheid van werkenden op de helling gezet. Tegelijkertijd individualiseert onze samenleving en zien vooral jongeren niet meer het belang van collectieve belangenbehartiging. Daarnaast is FNV zelf een complexe organisatie van meerdere aangesloten vakbonden, waarin het dus extra belangrijk is om de neuzen dezelfde kant op te krijgen.

De opdracht

Orde op zaken stellen en verbinden

De vraag die FNV ons stelde was: Hoe kunnen we bij een komend re-design van de website orde op zaken stellen en komen tot één simpel en kernachtig verhaal? Een verhaal dat simpel is, en waardoor het in 1 klap helder is voor de doelgroepen wat de FNV doet en waar ze voor staat. Een verhaal dat ook in de interne complexe organisatie gaat zorgen voor verbinding en commitment. Na het vaststellen van het kernverhaal was het de opdracht om dit door te vertalen in een overzichtelijke website, die begrijpelijk is voor de doelgroep.

De oplossingsrichting

Strategie en verhaal

In samenwerksessies en interviews met interne stakeholders en eindgebruikers hebben we alle strategieën en doelen samengebracht. Dit resulteerde in een aangescherpte missie en 5 simpele, heldere doelen. Deze missie en doelen verbinden alles wat de FNV is en doet. Ze zijn de ruggengraat van het verhaal. Gezien het belang van deze missie en doelen is er voor gekozen zowel de inhoud als het taalgebruik via gebruikersonderzoek te testen in ons mobiele usability-lab Billy. Deze feedback is in presentaties en compilatievideo’s breed gedeeld binnen FNV. Door deze feedbackloop sloot het verhaal exact aan bij de belevingswereld en het taalniveau van de doelgroep. Dit gaf voor FNV ook het bewijs en de doorslag dat ze in de nieuwe opzet veel beter gaan communiceren met hun doelgroepen.

Design sprints en gebruikersonderzoek

Voor de ontwikkeling van de website zijn vijf designsprints van twee weken achter elkaar gedaan. Een design sprint is een intensieve samenwerking waarbij je in een paar dagen samen het probleem uitdiept, oplossingen schetst, de oplossingsrichtingen toetst bij de doelgroep, en keuzes maakt. In elk van de vijf design sprints stond een onderdeel van de website centraal. Op basis van het onderwerp deden de juiste domeinexperts van de FNV mee. Door deze multidisciplinaire aanpak verbonden we alle FNV kennis en ervaring rondom een onderwerp. En mensen die nog niet eerder hadden samengewerkt, kwamen erachter dat ze meer gemeen hadden dan ze dachten. Vanuit ons waren elke sprint dezelfde strateeg en designer aanwezig, en dit zorgde ervoor dat het één geheel werd.

"Door dingen simpel te maken, help je zowel je bezoekers als je organisatie."
'Wat dat is, een verdienmodel? Ja, het loopt op de catwalk, maar verder weet ik het ook niet' (respondenten tijdens gebruikersonderzoek)

Dit was een uitspraak van een van de testpersonen, en geeft aan hoe groot de afstand kan zijn tussen intern jargon en de taal die je doelgroep spreekt. Door tijdens een design sprint te testen met eindgebruikers, konden de verbeteringen al worden verwerkt in het prototype voordat het aan de FNV werd opgeleverd. De nieuwe website is veel beter te begrijpen voor de doelgroep.

Elke design sprint werd afgesloten met een presentatie aan een grote groep stakeholders van de FNV. Zo ontstond draagvlak en bleef iedereen op de hoogte. De website groeide op deze manier iedere 2 weken een stukje. Een gebruiksvriendelijke website voor de eindgebruiker die tot verbinding heeft geleid binnen de organisatie.

de resultaten

Meetbaar succes voor FNV

Alle content op de website (van actie tot CAO) is altijd gekoppeld aan de missie en de doelen. Deze helderheid levert meetbare resultaten op. Er zijn 176% meer online aanvragen van het informatiepakket, en 8% meer online inschrijvingen van nieuwe leden. Na 1 jaar komt de website éxact overeen met het oorspronkelijke concept. Het bewijs dat alle interne gebruikers in lijn met het concept denken, vullen en doorontwikkelen. De uitkomst van onze inspanning, het aangescherpte verhaal van FNV is inmiddels niet meer alleen de basis voor online communicatie, maar wordt toegepast in de toekomstvisie van het bestuur.

'Wat goed is aan theFactor.e is dat ze zich intensief verdiepen in de organisatie. Daarnaast zijn ze zeer flexibel, deskundig en gedreven. Wij beoordelen het proces en resultaat met een 9.' - FNV bestuur

Nieuwsgierig geworden?

Bekijk de website.

Meer cases

Bekijk andere cases?

RDW
RDW

Strategisch partner voor alle digitale kanalen van RDW

theFactor.e ontwikkelde een geïntegreerde kennisbank voor de RDW, die te maken heeft met voortdurend veranderende informatie, om de klantenservice te verbeteren. De nieuwe kennisbank leidde tot verbeterde gebruikerservaring en constante ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten.
Myler
Myler

DevOps voor Myler zorgt voor een gestroomlijnde online development keten

Met behulp van theFactor.e implementeerde Myler essentiële automatisering en DevOps. Ze versnelden softwareontwikkeling, realiseerden snelle serverupdates, betrouwbare deployment en bespaarden tot 40% op infrastructuurkosten dankzij verbeterde stuurinformatie en AWS.
Zwitserleven

Een team as a service voor Zwitserleven

Dagelijks werkt een agile team van theFactor.e samen met Zwitserleven aan het beheer en ontwikkeling van bedrijfskritische online applicaties en platformen voor tussenpersonen: werving, contractering, dienstverlening en klanttevredenheid. Een team as a service.
Olympia-context
Olympia

Olympia App: Loopbaanontwikkeling voor praktisch geschoolden

In samenwerking met Olympia ontwikkelde theFactor.e de app "Co" om praktisch geschoolde mensen te helpen hun verborgen talenten en kansen te ontdekken. De app koppelt hun talent aan nieuwe baankansen met bijbehorende training en jobcoaching. "Co" werd genomineerd voor een Dutch Interactive Award.