Strategisch partner voor alle digitale kanalen
De RDW is een publieke dienstverlener in de mobiliteitsketen. Het beschikt over grote expertise door jarenlange ervaring met de uitvoering van wettelijke en opgedragen taken op het gebied van:
- Toelating van voertuigen en onderdelen daarvan;
- Toezicht en handhaving
- Registratie en informatieverstrekking
- Informatieverstrekking en documentafgifte.
In de dienstverlening van de RDW zijn de digitale kanalen cruciaal om de klant goed te bedienen.
Partnership
theFactor.e verzorgt voor een periode van maximaal 10 jaar alle online activiteiten en diensten voor RDW. Hieronder vallen o.a. RDW.nl, het APK handboek, de Kennisbank en diverse andere websites. Hierbij krijgen we de mogelijkheid om onze expertise breed in te zetten. Dit beslaat bijvoorbeeld de online (content) strategie, user experience, development, het technische en applicatieve beheer en optimalisatie van de platformen. Alle websites worden ontwikkeld en beheerd met het DXP platform van Sitecore.
de oplossingsrichting
Alle informatie paraat
Iedereen die surft naar de website van RDW heeft een vraag of wil een dienst afnemen: over een kentekenplaat, over registratie, over rijbewijzen, over APK, over schorsingen, tenaamstellingen, overschrijvingen en nog veel meer. De RDW moet alle informatie paraat hebben, terwijl die onder invloed van nieuwe wetgeving nogal eens wil veranderen. En dat niet alleen. De antwoorden moeten ook makkelijk en snel vindbaar zijn voor de bezoekers van de websites.
Gemak en overzicht voor Klantcontactcentrum met een vernieuwde kennisbank
RDW groeide in de loop van de jaren flink: meer taken, meer mensen, meer informatie, meer dienstverlening. Het digitale landschap werd daarop steeds aangepast. Dat werkt prima, maar het kan altijd beter, vertelt Product Owner van RDW Bram van Ham. ,,De medewerkers van het klantcontactcentrum hadden verschillende schermen openstaan waarop ze informatie zoeken. Dat wilden we verbeteren. We wilden het gemakkelijker en overzichtelijker maken. Dit heeft theFactor.e voor ons gerealiseerd.’’
Kennisbank integratie
De enorme kennisbank die de medewerkers van het klantcontactcentrum gebruiken om klanten van antwoorden te voorzien, is nu geïntegreerd in RDW.nl. Dat werkt gemakkelijker en prettiger. Van Ham: ,,In plaats van allerlei inlogschermen naast elkaar, hoeven onze mensen nu maar één keer in te loggen en dan kunnen ze meteen overal bij. Ze zien ook in een oogopslag wat de klant op de website ziet, aangevuld met de extra informatie, waarmee ze de klant kunnen helpen.’’
Alle kennis in één omgeving
Om dat voor elkaar te krijgen, maakte theFactor.e een nieuwe omgeving waar álle informatie bijeen staat. Software-architect van theFactor.e Peter Van der Jagt: ,,Je moet het zo zien dat alle informatie uit verschillende digitale bibliotheken moest komen. Daar hebben we één grote van gemaakt. Dat gaat sneller, maar scheelt vooral ook veel werk voor de redacteuren van de RDW. Als zij op één plek content veranderen, staat het meteen overal goed. Voorheen moesten ze content op verschillende plekken aanpassen.’’
Blokken in Sitecore
Daarmee is een belangrijke wens van RDW vervuld. Sitecore is het systeem waarmee theFactor.e bouwblokken ontwikkelde, die op alle plekken binnen de websites van de RDW kunnen worden uitgewisseld. Schaalbaar, eenvoudig uit te breiden en aan te passen en tijdbesparend voor de redacteuren van de RDW. Bram van Ham: ,,Door deze ontwikkeling konden we ongeveer twee derde van het aantal artikelen in de kennisbank schrappen. Dat is enorm.’’
Resultaten voor RDW
Een vast kernteam van theFactor.e werkt constant aan de doorontwikkeling en onderhoud van de diverse websites en het Sitecore platform. Enkele resultaten waar we extra trots op zijn:
RDW website:
-
- Drukbezochte website met op jaarbasis ruim 12 miljoen bezoekers, die gezamenlijk in 30 miljoen sessies ruim 72 miljoen (!) pagina’s hebben bekeken.
- Beschikbaarheid van 99,9%, ondanks dat deze drukbezochte website met enige regelmaat bestookt wordt met DDoS aanvallen.