Nieuwe propositie voor digitalezorggids.nl helpt patiënten veel beter
Platform de digitalezorggids.nl van Patiëntenfederatie Nederland
Patiëntenfederatie Nederland zet zich in voor alle mensen die zorg nodig hebben en vertegenwoordigt hierbij ruim 200 patiëntenorganisaties. Er worden verschillende online initiatieven ontplooit om patiënten verder te helpen. Een voorbeeld is ZorgkaartNederland met 1,1 miljoen waarderingen. Een ander initiatief is digitalezorggids.nl waarmee patiënten en gezondheidsbewuste mensen geholpen worden om hun weg te vinden in de talloze apps, teleconsults, en andere digitale zorg.
De opdracht
Digitalezorgggids.nl bleef achter in de verwachtingen: Er kwamen te weinig reviews binnen, en daarom ook steeds minder bezoek. Hierdoor werd de wedstrijd met de appstores, die een hoog volume aan reviews hebben, verloren. Daarom vroeg Patiëntenfederatie Nederland aan theFactor.e om een propositie en concept te ontwikkelen dat wél succesvol gaat zijn voor bezoekers. Een concept dat vervolgens moest leiden tot een MVP.
nieuwe propositie
De oplossingsrichting
Een Digitale Zorggids kan qua traffic niet concurreren met de app stores en zal een andere strategie moeten kiezen. De nieuwe propositie die theFactor.e ontwikkelde is gebouwd op twee fundamenten:
- De inzet van (aandoeningspecifieke) ervaringen van aangesloten leden ten aanzien van apps en toepassingen. Deze ervaringen, tips en trucs en een top 10 van meest gebruikte apps zijn waardevol want specifiek en contextrijk en hier kan digitalezorggids.nl goed concurreren met de vaak veel abstractere en willekeurige reviews in een generieke appstore.
- Een closed-loop feedback programma voor PGO’s. PGO’s zijn toepassingen waarin je je medische gegevens kunt ophalen en beheren, die je kunt koppelen met wearables (fitbits) en waarmee je zorgafspraken met zorgverleners kunt gaan organiseren. Deze staan echter nog behoorlijk in de kinderschoenen en dat maakt reviewen lastig, want hoe review je een product wat nog niet af is? De oplossing die we vonden is de closed-loop. Elke PGO gebruiker krijgt een uitnodiging binnen de PGO zelf om deze te kunnen reviewen. Naast het reviewen kan een leverancier zelf vragen stellen en met de antwoorden zijn product verbeteren.
Resultaten
In een discovery sprint met een looptijd van drie weken heeft een klein team (strategie, interactie, vorm, techniek) bovenstaande opdrachten uitgevoerd. Hierdoor kon de bouwfase snel van start gaan, zodat de gewenste strakke planning voor de realisatie en implementatie snel werd gehaald. En de resultaten in de eerste twee maanden na livegang zijn er naar:
- De sessieduur is van 1 minuut (1:01) naar 3 minuten (2:58) gegaan
- Het aantal pagina’s per sessie is iets toegenomen van 1,98 naar 2,4
- Het totale bounce-percentage is gedaald van 70% naar 40%
- Returning-visitors ging van 10% naar 14%