mobiel usability lab

Lab op wielen

Misschien heb je hem wel eens zien rijden: Billy, ons ‘mobiele usability lab’. Met deze iconische rode bus rijden we naar je doelgroep toe, om op locatie gebruikersonderzoek te doen. Zo hoeven respondenten niet te reizen om deel te nemen aan een onderzoek, krijg jij snel inzicht in hoe goed je website of app nou echt is, en brengen we onze human first benadering in de praktijk. Want bij ons gaat nooit een website live zonder dat deze is getest door de doelgroep.

meerwaarde

Wat levert gebruikersonderzoek met het usability lab op?

Het gaat natuurlijk om de resultaten die we ophalen. In een uur testen we je website of app op een aantal onderdelen: gebruiksgemak, interactie, content, design en doelmatigheid. De resultaten vatten we voor je samen in praktische adviezen die je direct door kunt voeren. Zo wordt het wel heel makkelijk om je app, portaal of website te verbeteren. Inmiddels hebben we in ons mobiele lab al meer dan 4.000 gebruikersonderzoeken afgenomen en meer dan 100 apps en websites getest.

pluspunten

Voordelen van gebruikersonderzoek met Billy

  • Billy is ingericht als huiskamer. Van lekkere bank en groene planten tot schemerlampjes en een mooie tafel: alles is er. Zo is de klik snel gemaakt en voelen respondenten zich gelijk thuis. We merken dat mensen daardoor uitgebreider zijn in hun antwoorden, en de kwaliteit van de inzichten groter is.
  • Doordat we face-to-face in gesprek zijn met respondenten, kunnen we lichaamstaal en emoties goed observeren. Deze non-verbale communicatie is erg waardevol.
  • De drempel om mee te doen met een gebruikersonderzoek in Billy is erg laag. Mensen kunnen zo instappen en deelnemen; ze hoeven niks voor te bereiden.
  • We merken dat respondenten nauwelijks afzeggen als een onderzoek in het lab op wielen plaatsvindt. En mocht het wel een keer voorkomen, dan kunnen we zo iemand die in de doelgroep valt “van straat plukken”.
  • Jij en je collega’s kunnen via een video-stream live meekijken met het onderzoek, zonder dat de respondent zich bekeken voelt. Door niet alleen de aanbevelingen te lezen, maar er zelf ook bij te zijn, wordt de waarde van het onderzoek nog groter.
  • Voor deelnemers is het een leuke ervaring. Ze beoordelen hun bezoekje gemiddeld met een 8,7.
“Het was erg leuk en leerzaam om bij de usability testen te zijn. Sommige kritiek was echt een eye-opener! Begrippen die voor ons dagelijkse kost zijn, worden door de doelgroep vaak heel anders ervaren.” - Martine Seijffert (Haagse Hogeschool)

Hoe Billy, Billy werd

We doen al gebruikersonderzoek sinds 2014. De eerste jaren was het soms lastig om de juiste respondenten te vinden. Tot we in 2016 een innovatieweek hadden, waarin we een week lang met alle collega’s aan onze eigen innovatie werkten. Eén van de projectgroepen ging aan de slag met de vraag: ‘Hoe kunnen we respondentenwerving makkelijker maken.’ Wat als we respondenten niet vragen naar óns toe te komen, maar wij juist naar hén toe gaan? Vanuit die gedachte ontstond het idee voor een mobiel usability lab. We bouwden een busje om, verfden hem rood, en noemden hem Billy (naar Usability). Dat was onze eerste Billybus. Inmiddels rijden we in zijn opvolger, met zonnepanelen, uitstekende technische inrichting, en een heerlijk huiskamergevoel.

Kan Billy ook voor mijn onderzoek worden ingezet?

Jazeker. Afhankelijk van je onderzoeksvraag hebben we een scala aan UX onderzoeksmethoden die we in kunnen zetten. Onze UX onderzoekers helpen je met een onderzoeksplan dat jou de beste resultaten gaat geven. Dus wellicht komt Billy binnenkort ook bij jouw doelgroep langs.

 

contact

Verder praten?

Ben je benieuwd hoe Billy voor jouw vraagstuk ingezet kan worden? Birgit vertelt je er graag meer over.

Neem contact op met Birgit