Case/
Human first ingericht platform voor een optimale studiekeuze
Alfa-college
human first
digital agency
Case/
Alfa-college
Alfa-college is een flinke ROC in Noord-Nederland. Binnen de lokale onderwijsmarkt wilde het Alfa-college haar unieke karakter en onderwijs tastbaar profileren, zodat ze (aspirant)studenten, nieuwe medewerkers en partners effectief kan uitnodigen, boeien en (ver)binden.
De website van het Alfa-college heeft een conversiedoel. Aspirant studenten en hun ouders komen meestal via andere kanalen (decanen, vrienden, familie) bij het bestaan van Alfa-college uit en gaan dan eens online kijken.
Vervolgens presenteert de website het curriculum zo simpel en toegankelijk mogelijk en op basis van de eigen voorkeuren van de leerling/student wordt aangestuurd op inschrijving voor een vorm van live schoolbezoek (open dagen, meelooplessen, adviesgesprekken). Vrijwel altijd wordt op dat ‘echte’ livemoment de beslissing genomen. Daarna komen ze nog wel terug naar de website voor aanmelding, maar dat gaat altijd goed, want de motivatie om voor Alfa-college te gaan is dan hoog.
We ontdekten dat leerlingen vooral afgaan op verhalen van anderen (vrienden, bekenden) of soms studieadvies/inspiratie als ze niet weten wat ze willen, en zoeken naar belevende context (hoe ziet het eruit, locaties, faciliteiten, docenten, mede-studenten). Dus minder lezen en meer beleven. Ouders focussen wel meer op de ‘kleine lettertjes’, wat zijn inhoudelijke verschillen tussen opleidingen, wat moet ik er allemaal voor regelen, wat zijn de randvoorwaarden etc.
_Ramon Biel Accountmanager
In de totstandkoming van de Alfa-college website werd al snel duidelijk dat er moest worden afgeweken van de klassieke projectbenadering en dat moest worden gekozen voor een human first benadering van het ontwikkeltraject. Dit deden we door uitgebreid gebruikersonderzoek en door echte co-creatie tijdens een aantal designsprints waarin het geformeerde team nauw samenwerkte.
Tijdens de ontwikkelperiode van de website zijn door gebruikersonderzoek de wensen en doelen van de doelgroep, aspirant studenten, achterhaald. We keken de doelgroep in de ogen en vroegen ze het hemd van het lijf. En dat is soms best uitdagend, want je hebt: interessegebieden, daarbinnen heb je verschillende niveaus, je hebt altijd een type leerweg (BOL, BBL of VAVO) en dan heb je nog de keuze voor de plaats, ga en kan ik in Groningen of Emmen? En tot slot de locatie: alleen in Groningen zijn er al 6 locaties met elk eigen sfeer en faciliteiten die wel of niet aanspreken. Veel keuzes dus. Dit hebben we opgelost met een slimme filtering, die realtime (dus zonder pagina-verversing) de juiste studieresultaten toont.
Met de input uit de gebruiksonderzoeken zijn we aan de slag gegaan en hebben we tijdens meerdere designsprints met betrokkenen uit de Alfa-college organisatie de juiste input en onderbouwing voor het nieuwe ontwerp gekregen. Tijdens dit proces kwamen we achter dat Human First loont: je weet exact wat je doelgroep nodig heeft en je mobiliseert je organisatie zodanig dat ze exact levert wat nodig is.
Als je één resultaat aanklikt en naar de opleidingsdetailpagina gaat vindt je een duidelijke tweedeling in de inhoud. Een beeldblok gericht op beleven voor aspirant studenten: video’s met ervaringsverhaal van een student, een mentor in een leerbedrijf, maar ook iemand die de opleiding heeft afgerond en inmiddels aan het werk is. Want je kiest niet alleen een opleiding, maar ook een werkzame toekomst.
En daarnaast onder het beeldblok vind je een ‘formeler’ blok met de (tekstuele) informatie over alle mogelijkheden, randvoorwaarden en next steps.
Meer weten over deze case?
Volgende Case/
Academie Minerva
Up next