case

De digitale collectie van het Groninger Museum: Kunst toegankelijk voor iedereen

Hoe maken we het depot van het Groninger Museum toegankelijk voor iedereen, vooral voor mensen die terughoudend zijn ten opzichte van musea?

Discovery: Een goed begin is het halve werk

Bij complexe vraagstukken zoals deze van het Groninger Museum vallen we graag terug op ons “Discovery” proces. In het kort: In een Discovery onderzoeken we samen met onze opdrachtgever(s) de context, en gewenste oplossingsrichting, het concept. Hierdoor weten we wat de doelgroep beweegt, wat het Groninger Museum ambieert, maar ook wat ze waar kunnen maken. Het is toch zonde om iets te bedenken wat uiteindelijk niets meer is dan een onhaalbare droom.

De droom: Een online collectie die beleefbaar is en nieuwe  verbindingen legt met nieuwe en bestaande doelgroepen

Om dan maar bij de droom te beginnen. Met meer dan 35.000 kunstwerken in het depot ligt er een enorme kans om deze objecten zichtbaar te maken en dichter bij de mensen te brengen. Niet iedereen gaat naar het museum, dat kan zijn omdat het te duur is, niet interessant lijkt, of omdat ze liever hun tijd ergens anders aan besteden. Dit terwijl er prachtige stukken liggen die voor iedereen een toegevoegde waarde kunnen zijn. Kunst is namelijk voor iedereen interessant. In co-creatieve sessies zijn wij begonnen beter te begrijpen hoe we een brug kunnen slaan tussen deze indrukwekkende verzameling en mensen die minder met kunst in aanraking komen? Dit is de uitdaging waar ze bij het Groninger Museum al bijna decennia tegenaan hikten. 

Om deze uitdaging goed aan te gaan, geloven wij dat je altijd de doelgroep (de potentiële eindgebruiker) moet kennen en begrijpen, want zij bepalen uiteindelijk het succes van de oplossing.

Wie is de doelgroep nou eigenlijk?

Over het algemeen zijn de demografische kenmerken van de stereotype museumbezoeker ouder, hoger opgeleid en hebben ze een extra centje te besteden. Door in plaats van een demografische segmentatie een psychografische segmentatie toe te passen voorkomen we stereotypering en maakt het mogelijk om een breder en diverser publiek aan te spreken. 

We plotten mensen hun houding ten opzichte van kunst op een spectrum. Aan de ene kant van het spectrum bevinden zich mensen die een desinteresse in musea en hun collecties hebben, aan de andere kant de mensen met een sterke interesse in kunst, die musea actief opzoeken, en alles daartussenin. 

Sectrum houding ten op zichte van musea

Juist voor deze vraagstukken zetten we onze Billy-bus in om de doelgroep in zijn natuurlijke habitat te vinden. We hebben verkennend onderzoek gedaan om inzicht te krijgen in de houding van mensen ten opzichte van musea en hoe we ze kunnen motiveren er meer mee te doen. We ontdekten dat kunst voor een grote groep aantrekkelijk kan zijn, zolang het maar in lijn is met hun persoonlijke interesses. Dit is anders dan hoe musea doorgaans communiceren over kunst.

Jouw persoonlijke interesse als sleutel tot ontdekkingen

Om kunst voor iedereen beleefbaar te maken, moest de oplossing de gebruiker de mogelijkheid geven om te: 

  • Ontdekken: Vanuit jouw interesse objecten vinden die jou boeien. 
  • Verkennen: Vanuit objecten navigeren naar nieuwe ontdekkingen.
  • Verdiepen: Achtergrondverhalen achter de objecten.
  • Bijdragen: Gebruikers kunnen met elkaar in gesprek gaan over de objecten.

En dit allemaal binnen de mogelijkheden van de organisatie. Door alle objecten in het depot van het museum te labelen met dagelijkse termen die aansluiten op persoonlijke interesses, maken we kunst toegankelijk en vindbaar. AI speelt hierin een sleutelrol: het legt verrassende verbindingen tussen objecten en verbindt kunst met jouw eigen belevingswereld. Daarnaast wordt kunst interessanter door de ogen van anderen. Door bezoekers de mogelijkheid te geven opmerkingen te plaatsen, ontstaat er een dialoog die nieuwe perspectieven biedt. Dit komt allemaal samen in het digitale collectie platform.

 

Technische realisatie: AI maakt het mogelijk

Het Groninger Museum werkt, zoals veel musea, met Axiell. Dit is een systeem waarin musea archief houden van alle objecten. Dit wordt vooral gebruikt door conservatoren en kunstkenners, maar is niet uitnodigend voor het brede publiek. Om een database met meer dan 35.000 kunstwerken te doorzoeken en aan te laten sluiten bij persoonlijke interesses, heb je de juiste technieken nodig om dit mogelijk te maken:

  • Dataextractie uit Axiell: Alle data, zoals afbeeldingen en basisinformatie over kunstwerken, wordt uit het archiefsysteem gehaald en omgezet naar Typesense, onze eigen zoekmachine.
  • Azure Vision: Deze technologie analyseert de afbeeldingen van kunstwerken, zodat gebruikers kunstwerken eenvoudig kunnen vinden op basis van visuele kenmerken.
  • Tagging met OpenAI: OpenAI genereert tags behorend bij de kunstwerken, waardoor kunstwerken goed vindbaar zijn en gebruikers verrassende verbanden tussen objecten kunnen leggen.
  • Contentfiltering: Om de collectie voor alle leeftijden geschikt te houden, werd een contentfiltering geïmplementeerd. 

Het Groninger Museum geeft weg

Hoe laat je mensen op een interactieve manier kennis maken met de digitale collectie? De digitale collectie werd gelanceerd met de campagne ‘Groninger Museum geeft weg’. Deze lanceringscampagne draaide om drie onderdelen: stelen, vinden en geven. Hiermee werd het publiek op een interactieve manier uitgedaagd om de collectie te ontdekken en een persoonlijke connectie te maken met de kunstwerken.

Verder dromen

De collectie is live, maar dit is nog maar het begin. De ambitie is om het platform continu door te ontwikkelen met innovatieve features die de beleving verder verrijken. Daarnaast wil het Groninger Museum het platform verder ontwikkelen tot een mini-museum dat niet alleen voor iedereen toegankelijk is, maar ook voor scholen een educatieve waarde biedt. Denk aan educatieve programma’s voor basisscholen, waarin workshops, zelf samengestelde collecties, interactieve quizzes en een online curatieproces centraal staan. Zo brengen we kunst en erfgoed naar een breder publiek en inspireren we ook buiten de museummuren nieuwe generaties.

 

Nieuwsgierig geworden?

Kunst is voor iedereen. Ontdek kunst die jou raakt.

 

contact

Ook kunst voor iedereen toegankelijk maken?

Nieuwsgierig naar meer informatie over digitale collectie van het Groninger Museum? Of ontdekken hoe unieke stukken in jouw collectie meer aandacht kunnen krijgen? Marvin vertelt je graag meer.

Neem contact op met Marvin

Meer cases

Bekijk andere cases?

Olympia-context
Olympia

Olympia App: Loopbaanontwikkeling voor praktisch geschoolden

In samenwerking met Olympia ontwikkelde theFactor.e de app Olympia App om praktisch geschoolde mensen te helpen hun verborgen talenten en kansen te ontdekken. De app koppelt hun talent aan nieuwe baankansen met bijbehorende training en jobcoaching. De Olympia App werd genomineerd voor een Computable Award.
RDW
RDW

Strategisch partner voor alle digitale kanalen van RDW

theFactor.e ontwikkelde een geïntegreerde kennisbank voor de RDW, die te maken heeft met voortdurend veranderende informatie, om de klantenservice te verbeteren. De nieuwe kennisbank leidde tot verbeterde gebruikerservaring en constante ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten.
Zwitserleven

Een team as a service voor Zwitserleven

Dagelijks werkt een agile team van theFactor.e samen met Zwitserleven aan het beheer en ontwikkeling van bedrijfskritische online applicaties en platformen voor tussenpersonen: werving, contractering, dienstverlening en klanttevredenheid. Een team as a service.
FNV

Eén verhaal voor FNV vakbond

De FNV wilde een eenvoudig en duidelijk verhaal creëren om nieuwe leden aan te trekken en intern te verbinden. Ze ontwikkelden een kernverhaal gebaseerd op missie en doelen, testten het met gebruikers en verbeterden de website via vijf design sprints. Dit leidde tot een begrijpbare website voor de doelgroep en meetbare successen.