case

De toekomstbestendige transformatie van ZorgpleinNoord

ZorgpleinNoord wil met haar nieuwe online strategie beter inspelen op de structurele medewerkerstekorten in zorg en welzijn, de noodzaak van regionale samenwerking en het belang van een leven lang ontwikkelen. Samen met theFactor.e zijn de online koers én de bredere dienstverlening onder de loep genomen. Hiermee werd een breed gedragen bedieningsconcept ontwikkeld, dat een stevige basis vormt voor een toekomstbestendige positie in de regio

De klant

ZorgpleinNoord is de spin in de zorg- en welzijnssector Noord-Nederland

ZorgpleinNoord is de regionale werkgeversorganisatie voor zorg en welzijn in Groningen, Friesland en Drenthe. Met ruim 300 aangesloten organisaties werkt ZorgpleinNoord aan toekomstbestendig werken en leren, door te focussen op instroom, doorstroom en behoud van medewerkers. Vanuit de overtuiging dat goede zorg en welzijn essentieel zijn voor de leefbaarheid van Noord-Nederland, stimuleert de organisatie een andere manier van denken, doen en samenwerken. Via het vacatureplatform brengt ZorgpleinNoord werkgevers, professionals en werkzoekenden samen rond meer dan 1.000 actuele vacatures in de regio.

De opdracht

Koers bepalen in een complex speelveld

De arbeidsmarkt in zorg en welzijn staat al jaren onder druk. De vraag naar goed opgeleide medewerkers blijft stijgen, terwijl de instroom achterblijft. Het ministerie van VWS riep daarom het programma Toekomstbestendige Arbeidsmarkt Zorg (TAZ) in het leven. De oproep: bundel de krachten regionaal en werk toe naar duurzaam werkgeverschap, in plaats van lokale concurrentie tussen instellingen.

Tegelijkertijd groeit het belang van een Leven Lang Ontwikkelen (LLO). Een regionale infrastructuur voor skillbased matchen en modulair opleiden moet het potentieel van (verborgen) talent beter benutten. Deze transitie vraagt om een scherpere propositie, vernieuwde dienstverlening en krachtige digitale ondersteuning.

ZorgpleinNoord vroeg theFactor.e om te helpen bij drie strategische vragen:

  1. Hoe ziet een toekomstbestendige (online) propositie eruit in het licht van arbeidsmarktschaarste en LLO?
  2. Hoe verbind je belangen van uiteenlopende doelgroepen en stakeholders in één heldere aanpak?
  3. En hoe vertaal je dit naar een haalbare roadmap met concrete projecten voor de komende jaren?

De AANPAK

Van inzicht naar gedragen verandering

Het traject is zo ingericht dat stakeholders op het juiste moment en op de juiste manier betrokken zijn. Via gericht onderzoek en co-creatie zijn inzichten én ervaringen opgehaald en met elkaar verbonden. Dit zorgde voor breed draagvlak onder interne medewerkers, aangesloten organisaties en regionale bestuurders voor de aangescherpte propositie.

Alle activiteiten draaiden om drie kernvragen:

  1. Welke waarde (propositie) wil ZorgpleinNoord leveren?
  2. Hoe sluit dit aan op de behoeften van doelgroepen en medewerkers?
  3. En welke capabilities zijn nodig om dat waar te maken?

Zo borgen we dat iedere transformatiestap voor ZorgpleinNoord levensvatbaar is, gewenst vanuit haar doelgroepen en haalbaar voor de interne organisatie en aangesloten partners.

Impactmodel van theFactor.e

de samenwerking

De juiste keuzes maken

“De kwaliteit van het proces en het resultaat hangt volledig af van hoe je samenwerkt,” aldus Harald Middel, directeur strategie bij theFactor.e. “De betrokkenheid vanuit ZorgpleinNoord en de bestuurders met wie we in gesprek zijn gegaan, was indrukwekkend. Iedereen was vastbesloten om samen de juiste keuzes te maken voor de regio. Dat heeft geleid tot een aanpak die écht wordt gedragen.”

De betrokkenheid vanuit ZorgpleinNoord en de bestuurders met wie we in gesprek zijn gegaan, was indrukwekkend

Het resultaat

Een helder kader voor duurzame stappen

De aangescherpte propositie van ZorgpleinNoord is uitgewerkt in een bedieningsconcept met vier strategische pijlers:

  1. Bijdragen aan regionale kaders en bestuurlijke afspraken.
  2. Faciliteren van brede kennisdeling in de regio.
  3. Doorontwikkeling van het vacatureplatform richting skillbased matchen en ontwikkelen.
  4. Ondersteuning van een gezamenlijke regionale data-infrastructuur.

De focusgroepen met bestuurders van zorg- en welzijnsinstellingen leverden waardevolle inzichten op in hoe ZorgpleinNoord kan ondersteunen bij beleidsontwikkeling, innovatie en kennisdeling. Deze gesprekken vormden, samen met diepte-interviews, SWOT- en VPC-sessies, de inhoudelijke basis voor het concept.

Ook voor de digitale koers in het domein van Leven Lang Ontwikkelen (LLO) biedt het traject richting. Er is scherp in kaart gebracht hoe ZorgpleinNoord eigen en regionale capabilities kan inzetten om stapsgewijs voortgang te boeken. In een complex en gefragmenteerd speelveld, met hoge verwachtingen en forse subsidiestromen, geeft het denkkader houvast. Het helpt ZorgpleinNoord koers te houden in een transitie die om realisme én ambitie vraagt.

contact

Samen bouwen aan de arbeidsmarkt van morgen?

Benieuwd hoe je met een scherpe strategie en co-creatie duurzaam impact maakt in zorg en welzijn? Laten we samen bouwen aan de arbeidsmarkt van morgen. Neem contact op met Harald Middel, directeur strategie bij theFactor.e. via h.middel@tfe.nl of via onderstaand formulier.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer cases

Bekijk andere cases?

Het kantoorgebouw van Triodos Bank
Triodos Bank

Beheer en doorontwikkeling van het internationale digitale platform van Triodos

Triodos zocht een partner voor het beheer, onderhoud en de doorontwikkeling van hun internationale digitale platform en vond die in theFactor.e. Wij migreerden de volledige omgeving naar de Azure Cloud en ontwikkelden maatwerkcomponenten voor meerdere landen. Dit alles doen we vanuit de klantreis die centraal staat. Zo bouwen we samen aan een schaalbaar en toekomstbestendig platform dat past bij de duurzame missie van Triodos.
Case RDW | theFactor.e
RDW

De nieuwe RDW-website: eenvoudiger in beheer en veel meer gebruikersgemak

Op 20 mei 2025 ging de vernieuwde RDW-website live. Daarmee zijn twee belangrijke doelstellingen behaald: bezoekers vinden sneller de juiste pagina en het beheer is sterk vereenvoudigd. Het aantal pagina’s is teruggebracht van 800 naar zo’n 100. In deze case lees je hoe we dat hebben aangepakt en welke keuzes daaraan ten grondslag lagen.
Het Groninger Museum
Groninger Museum

De digitale collectie van het Groninger Museum: Kunst toegankelijk voor iedereen

Hoe maken we het depot van het Groninger Museum toegankelijk voor iedereen, vooral voor mensen die terughoudend zijn tegenover musea? We hebben een digitaal platform ontwikkeld waar gebruikers met behulp van AI kunst kunnen ontdekken op basis van hun interesses en in gesprek kunnen gaan over objecten, waardoor nieuwe perspectieven en verbindingen ontstaan.
Athora

Zwitserleven: een intuïtief en schaalbaar werkgeversportaal in een complexe omgeving

Met het vernieuwde werkgeversportaal heeft Zwitserleven een stevige stap gezet in de digitalisering van haar dienstverlening. Een kleine 10.000 werkgevers kunnen hun pensioenadministratie nu sneller, eenvoudiger en zelfstandig regelen voor 225.000 deelnemers. De interface is overzichtelijk, de processen zijn grotendeels geautomatiseerd en veel vragen lossen zich vanzelf op – zonder tussenkomst van de servicedesk.