Case

Website Noorderpoort is klaar voor een leven lang ontwikkelen

Het onderwijs is in ontwikkeling. Steeds meer wordt het belang van maatwerk en een leven lang ontwikkelen ingezien. Het MBO maakt er werk van. Zo ook Noorderpoort.

Leven lang ontwikkelen

Student ben je voor het leven

De maatschappij verandert steeds sneller, en daarnaast veroudert onze beroepsbevolking. Daarom is het belangrijk om steeds weer nieuwe vaardigheden aan te leren. Als we alleen al kijken naar bijvoorbeeld de energietransitie zien we grote verschuivingen. En die veranderingen vragen om goed (bij)geschoold personeel. Om dit te realiseren moeten we een leven lang ontwikkelen. Werkgevers en werknemers onderkennen dit.

Altijd in ontwikkeling

Er is bij de bedrijven in de omgeving van Noorderpoort een doorlopende vraag naar goed geschoolde mensen. Mensen die de vaardigheden van nu leren, maar die ook in de toekomst bijblijven en steeds nieuwe vaardigheden en competenties ontwikkelen. Er wordt daarom samengewerkt met de arbeidsmarkt om de belofte van een leven lang ontwikkelen waar te maken. Noorderpoort is vol deze weg ingeslagen en daar hoorde een nieuwe website bij. Een website die gericht is op de drie doelgroepen; studenten, (werkende) volwassenen en bedrijven.

Een site voor 3 doelgroepen

Ontwikkelen met de doelgroep

De ontwikkeling van de nieuwe website van Noorderpoort kwam in een stroomversnelling vanwege de nieuwe wijze van inschrijven die op korte termijn van kracht werd. De oude site was hier niet klaar voor en tegelijkertijd had Noorderpoort de wens om, naast de nieuwe inschrijfmethode, ook een verbeterde beheerbaarheid en robuustere back-end te realiseren. Vanwege deze wensen is gekozen om de nieuwste release van het CMS, Umbraco, versie 9, te gebruiken. Vanwege de tijdsdruk zijn al in vroegtijdig stadium de contentmarketeers in staat gesteld de pagina’s te vullen met de verbeterde content. Natuurlijk werd het testproces niet overgeslagen en is de website getest bij de doelgroepen, bijvoorbeeld in een aantal klassen op de eigen school. En dat blijft Noorderpoort ook continu doen.

Nieuw concept en design voor Noorderpoort

Deze website is tot stand gekomen in samenwerking met Noorderpoort, G2K Creative Agency (concept en design) en theFactor.e (technische realisatie en beheer). En zo kwam er al snel een nieuw concept en design dat realiseerbaar was en voldeed aan alle wensen. Grote wijzigingen ten opzichte van het vorige concept en design zijn onder andere de navigatiestructuur waar veel meer ruimte is gekomen voor alle doelgroepen, de kortere teksten, de illustraties en de gebruikte fonts. En dat werkt. Zo blijkt uit de eerste reacties van studenten, alumni en bedrijven. Ook de medewerkers zijn blij met de nieuwe site. Mede omdat de vorderingen tijdens het ontwikkelproces steeds zijn gedeeld door de werkgroep.

Technische ontwikkeling back- en front-end gaan hand in hand

Met het nieuwe concept en design in de hand is het team aan de slag gegaan met de technische ontwikkeling van front- en back-end. Er werden blokken en componenten gebouwd waarmee de contentmarketeers direct aan de slag konden. Tegelijk werd er goed gekeken naar wat er qua architectuur anders moest om de performance te verbeteren. En natuurlijk werd de nieuwe site direct geoptimaliseerd voor de nieuwe marketing-driven werkwijze.

organisatie in transitie

Een studie is maar het begin

De doorontwikkeling naar een leven lang ontwikkelen stopt natuurlijk niet bij de livegang van de nieuwe site. Dat is maar een klein stukje van de transitie. De hele gedachtegang van medewerkers, bedrijven en studenten moet anders. Waar eerder het boek sloot na het behalen van het diploma is dat nu slechts een begin. De student studeert af, gaat ergens aan het werk maar zal binnen afzienbare tijd terug komen voor een bijscholing en aanscherping van de kennis en kunde.

Klaar voor de marketing van een leven lang ontwikkelen

De nieuwe site is dus onderdeel van het proces waarbij Noorderpoort meer dan ooit studenten gaat boeien en binden. De rol van marketing is daardoor veel belangrijker geworden binnen Noorderpoort. En dat ligt natuurlijk niet alleen bij de afdeling marketing communicatie maar in de hele organisatie. Van voorlichting en werving tot het onderwijs en de samenwerking met het bedrijfsleven in Noord Nederland. Of het nu gaat om nieuwe studenten, bijscholers, omscholers of medewerkers van bedrijven die graag incompany trainen. Ze moeten zich allemaal op hun plek voelen bij Noorderpoort. De website is er in ieder geval klaar voor.

Nieuwsgierig geworden?

Bekijk de website.

Meer cases

Bekijk andere cases?

HKU

Nieuw concept voor HKU: grootste kunstacademie van Europa

HKU, een van de grootste kunstacademies van Europa, koos theFactor.e om hun nieuwe website te creëren. Met negen scholen, meer dan tachtig opleidingen en 4400 studenten, was dit een uitdagende taak. De kern van het project was om een website te ontwerpen die aansloot bij de dynamische en veranderende samenleving waarin HKU opereert.
Haagse Hogeschool

UX onderzoek voor website Haagse Hogeschool

Gebruikersonderzoek en card sorting optimaliseerden informatie en gebruikerservaring voor de website van de Haagse Hogeschool. Navigatie, structuur en prototype werden verbeterd, geleid door benchmark en UX-experts van theFactor.e.
RDW
RDW

Strategisch partner voor alle digitale kanalen van RDW

theFactor.e ontwikkelde een geïntegreerde kennisbank voor de RDW, die te maken heeft met voortdurend veranderende informatie, om de klantenservice te verbeteren. De nieuwe kennisbank leidde tot verbeterde gebruikerservaring en constante ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten.
Olympia-context
Olympia

Olympia App: Loopbaanontwikkeling voor praktisch geschoolden

In samenwerking met Olympia ontwikkelde theFactor.e de app "Co" om praktisch geschoolde mensen te helpen hun verborgen talenten en kansen te ontdekken. De app koppelt hun talent aan nieuwe baankansen met bijbehorende training en jobcoaching. "Co" werd genomineerd voor een Dutch Interactive Award.