Verbeterde gebruikerservaring voor website Haagse Hogeschool door UX onderzoek
Inzichten uit hogescholen benchmark, card sorting sessies en UX onderzoek
Jaarlijks voert theFactor.e een benchmark uit van het gebruikersgemak van de websites van de 20 grootste Hogescholen. Hoewel de Haagse Hogeschool het hierin vaak prima doet, willen ze de geboden informatie nog beter laten aansluiten op de informatiebehoefte van de studiekiezer. Daarom vroegen ze ons om een verdiepend usability onderzoek voor de website uit te voeren. Uit het onderzoek bleek dat er kansen waren om de gebruikerservaring te versterken en de content binnen de organisatie beter te managen.
De vraag
Hoe kan content in combinatie met de navigatie beter aansluiten bij de verwachtingen van zowel studiekiezers als professionals? Met deze vraag gingen we aan de slag. Daarnaast testten we het concept en een prototype van Netvlies voor de nieuwe website van de Haagse Hogeschool.
De oplossingsrichting & uitvoering
UX expertise
Onder begeleiding van onze UX-expert startten we met een Open card sorting. Omdat de twee doelgroepen (studiekiezers en professionals) zodanig in behoeftes verschillen, hebben we voor beide een aparte sessie gehouden. Vooraf zijn de deelnemers gescreend zodat ze de doelgroepen goed representeerden. De deelnemers bedachten tijdens de sessies eerst individueel de titels en benamingen voor de aangeleverde card items. Aanvullend werden de bestaande titels en benamingen in groepsvorm bediscussieerd. Dit leverde rijke inzichten op.
Resultaten
De drie sessies gaven antwoord op de volgende vragen:
- Hoe denken de doelgroepen over de onderwerpen?
- Welke onderdelen hebben samenhang en welke juist niet?
- Op welke manieren wordt informatie gegroepeerd en waarom?
- Hoe ziet de ideale hiërarchische structuur eruit en wat zijn de bijbehorende categorieën?
- Sluit het concept en het prototype aan bij de learnings uit de hogescholen benchmark?
Concrete verbeteringen voor Haagse Hogeschool
Naar aanleiding van het onderzoek zijn er verbeteringen doorgevoerd aan de navigatie, de structuur, het tekstgebruik en de volgordelijkheid van de pagina’s. De prototypes kregen hierdoor een veel hogere beoordeling op de algehele look & feel, content en navigatie t.o.v. de eerdere onderzoeken. Ook bleek dat het concept en design van Netvlies spot-on was.