De toekomstbestendige transformatie van ZorgpleinNoord
De klant
ZorgpleinNoord is de spin in de zorg- en welzijnssector Noord-Nederland
ZorgpleinNoord is de regionale werkgeversorganisatie voor zorg en welzijn in Groningen, Friesland en Drenthe. Met ruim 300 aangesloten organisaties werkt ZorgpleinNoord aan toekomstbestendig werken en leren, door te focussen op instroom, doorstroom en behoud van medewerkers. Vanuit de overtuiging dat goede zorg en welzijn essentieel zijn voor de leefbaarheid van Noord-Nederland, stimuleert de organisatie een andere manier van denken, doen en samenwerken. Via het vacatureplatform brengt ZorgpleinNoord werkgevers, professionals en werkzoekenden samen rond meer dan 1.000 actuele vacatures in de regio.
De opdracht
Koers bepalen in een complex speelveld
De arbeidsmarkt in zorg en welzijn staat al jaren onder druk. De vraag naar goed opgeleide medewerkers blijft stijgen, terwijl de instroom achterblijft. Het ministerie van VWS riep daarom het programma Toekomstbestendige Arbeidsmarkt Zorg (TAZ) in het leven. De oproep: bundel de krachten regionaal en werk toe naar duurzaam werkgeverschap, in plaats van lokale concurrentie tussen instellingen.
Tegelijkertijd groeit het belang van een Leven Lang Ontwikkelen (LLO). Een regionale infrastructuur voor skillbased matchen en modulair opleiden moet het potentieel van (verborgen) talent beter benutten. Deze transitie vraagt om een scherpere propositie, vernieuwde dienstverlening en krachtige digitale ondersteuning.
ZorgpleinNoord vroeg theFactor.e om te helpen bij drie strategische vragen:
- Hoe ziet een toekomstbestendige (online) propositie eruit in het licht van arbeidsmarktschaarste en LLO?
- Hoe verbind je belangen van uiteenlopende doelgroepen en stakeholders in één heldere aanpak?
- En hoe vertaal je dit naar een haalbare roadmap met concrete projecten voor de komende jaren?
De AANPAK
Van inzicht naar gedragen verandering
Het traject is zo ingericht dat stakeholders op het juiste moment en op de juiste manier betrokken zijn. Via gericht onderzoek en co-creatie zijn inzichten én ervaringen opgehaald en met elkaar verbonden. Dit zorgde voor breed draagvlak onder interne medewerkers, aangesloten organisaties en regionale bestuurders voor de aangescherpte propositie.
Alle activiteiten draaiden om drie kernvragen:
- Welke waarde (propositie) wil ZorgpleinNoord leveren?
- Hoe sluit dit aan op de behoeften van doelgroepen en medewerkers?
- En welke capabilities zijn nodig om dat waar te maken?
Zo borgen we dat iedere transformatiestap voor ZorgpleinNoord levensvatbaar is, gewenst vanuit haar doelgroepen en haalbaar voor de interne organisatie en aangesloten partners.

de samenwerking
De juiste keuzes maken
“De kwaliteit van het proces en het resultaat hangt volledig af van hoe je samenwerkt,” aldus Harald Middel, directeur strategie bij theFactor.e. “De betrokkenheid vanuit ZorgpleinNoord en de bestuurders met wie we in gesprek zijn gegaan, was indrukwekkend. Iedereen was vastbesloten om samen de juiste keuzes te maken voor de regio. Dat heeft geleid tot een aanpak die écht wordt gedragen.”
Het resultaat
Een helder kader voor duurzame stappen
De aangescherpte propositie van ZorgpleinNoord is uitgewerkt in een bedieningsconcept met vier strategische pijlers:
- Bijdragen aan regionale kaders en bestuurlijke afspraken.
- Faciliteren van brede kennisdeling in de regio.
- Doorontwikkeling van het vacatureplatform richting skillbased matchen en ontwikkelen.
- Ondersteuning van een gezamenlijke regionale data-infrastructuur.
De focusgroepen met bestuurders van zorg- en welzijnsinstellingen leverden waardevolle inzichten op in hoe ZorgpleinNoord kan ondersteunen bij beleidsontwikkeling, innovatie en kennisdeling. Deze gesprekken vormden, samen met diepte-interviews, SWOT- en VPC-sessies, de inhoudelijke basis voor het concept.
Ook voor de digitale koers in het domein van Leven Lang Ontwikkelen (LLO) biedt het traject richting. Er is scherp in kaart gebracht hoe ZorgpleinNoord eigen en regionale capabilities kan inzetten om stapsgewijs voortgang te boeken. In een complex en gefragmenteerd speelveld, met hoge verwachtingen en forse subsidiestromen, geeft het denkkader houvast. Het helpt ZorgpleinNoord koers te houden in een transitie die om realisme én ambitie vraagt.
contact
Samen bouwen aan de arbeidsmarkt van morgen?
Benieuwd hoe je met een scherpe strategie en co-creatie duurzaam impact maakt in zorg en welzijn? Laten we samen bouwen aan de arbeidsmarkt van morgen. Neem contact op met Harald Middel, directeur strategie bij theFactor.e. via h.middel@tfe.nl of via onderstaand formulier.
Meer cases
Bekijk andere cases?
Beheer en doorontwikkeling van het internationale digitale platform van Triodos
De nieuwe RDW-website: eenvoudiger in beheer en veel meer gebruikersgemak
De digitale collectie van het Groninger Museum: Kunst toegankelijk voor iedereen