Case/

Digitale transformatie van een ambitieuze zorgverzekeraar

Menzis

Om concurrerend te blijven in een snel veranderende markt wilde Menzis haar digitale klantbediening naar een hoger niveau tillen. Ze vroegen ons te helpen met een online strategie om deze transitie in goede banen te leiden.

1. Empathize

Andere tijden

  • 1.1 Verandering op de werkvloer

    Als zorgverzekeraar kun je je onderscheiden met innovatieve digitale ondersteuning en optimaal gebruiksgemak. En door te helpen met preventie en zorgregie. Een kekke site en app zijn niet meer voldoende. Mensen verwachten meer, en er kan steeds meer. Om die ontwikkelingen te kunnen bijbenen is verandering op de werkvloer nodig.

"Iedereen heeft nieuwe energie gekregen voor een nieuwe richting."

_Harald Middel Directeur strategie en creatie

2. Harmonize

Strategy by design

  • 2.1 Verandering van binnenuit

    Een organisatie succesvol digitaal transformeren, kun je niet van buitenaf. Zo’n strategie moet je vormgeven samen met de mensen die er werken. Daarom werken wij volgens de principes van strategy by design. Hierbij pas je de principes van design thinking toe op het maken van een strategie. Je maakt gebruik van verschillende disciplines, kijkt door andermans ogen, blijft herontwerpen en toetsen in de praktijk.

  • 2.2 Intensief samenwerken en concrete keuzes

    Met een grote groep stakeholders hebben we intensieve co-creatieve sessies gedaan. Onderzoeken, creëren, kiezen en toetsen. Samen met mensen uit alle lagen van de organisatie, om maximaal gebruik te maken van alle inzichten die er zijn. Met als resultaat een bondig werkdocument waar iedereen achter staat. Een roadmap die uitvoerbaar is, in plaats van een rapport dat in een la verdwijnt.

  • 2.3 Framework voor co-creatie

    Ons framework hielp om bedrijfsdoelen, klantbehoeften en de mogelijkheden en beperkingen in de organisatie concreet te maken en precies op elkaar af te stemmen. Gaandeweg maakten aannames, onhaalbare ambities en inefficiënte processen plaats voor een levensvatbaar plan met een duidelijke ‘wat, waarom en hoe’.

Volgende Case/

Experience design maakt wetenschap toegankelijk

ERIBA

Up next