Case/
Digitale transformatie van een ambitieuze zorgverzekeraar
Menzis
human first
digital agency
Case/
Menzis
Om concurrerend te blijven in een snel veranderende markt wilde Menzis haar digitale klantbediening naar een hoger niveau tillen. Ze vroegen ons te helpen met een online strategie om deze transitie in goede banen te leiden.
Als zorgverzekeraar kun je je onderscheiden met innovatieve digitale ondersteuning en optimaal gebruiksgemak. En door te helpen met preventie en zorgregie. Een kekke site en app zijn niet meer voldoende. Mensen verwachten meer, en er kan steeds meer. Om die ontwikkelingen te kunnen bijbenen is verandering op de werkvloer nodig.
_Harald Middel Directeur strategie en creatie
Een organisatie succesvol digitaal transformeren, kun je niet van buitenaf. Zo’n strategie moet je vormgeven samen met de mensen die er werken. Daarom werken wij volgens de principes van strategy by design. Hierbij pas je de principes van design thinking toe op het maken van een strategie. Je maakt gebruik van verschillende disciplines, kijkt door andermans ogen, blijft herontwerpen en toetsen in de praktijk.
Met een grote groep stakeholders hebben we intensieve co-creatieve sessies gedaan. Onderzoeken, creëren, kiezen en toetsen. Samen met mensen uit alle lagen van de organisatie, om maximaal gebruik te maken van alle inzichten die er zijn. Met als resultaat een bondig werkdocument waar iedereen achter staat. Een roadmap die uitvoerbaar is, in plaats van een rapport dat in een la verdwijnt.
Ons framework hielp om bedrijfsdoelen, klantbehoeften en de mogelijkheden en beperkingen in de organisatie concreet te maken en precies op elkaar af te stemmen. Gaandeweg maakten aannames, onhaalbare ambities en inefficiënte processen plaats voor een levensvatbaar plan met een duidelijke ‘wat, waarom en hoe’.
Pas als je weet hoe je dingen kunt bereiken, kun je stappen zetten in de juiste richting. De digitale strategie van Menzis bevat dan ook helder omschreven projecten, inclusief prioritering, planning, verantwoordelijkheden en budgetten. Elk van deze projecten draagt bij aan het succes: van het meten van klanttevredenheid, tot het verhogen van de efficiency op de werkvloer.
Zo is de digitale strategie geen wollig rapport, maar een concrete to-do-lijst die leidt tot tastbare en meetbare resultaten.
Meer weten over deze case?
Volgende Case/
ERIBA
Up next