Case/

Nieuw concept voor de grootste kunstacademie van Europa

HKU

HKU koos theFactor.e om het concept en design van hun nieuwe site te maken. Als een van de grootste Kunstacademies van Europa, met 9 “schools”, meer dan 80 opleidingen en 4400 studenten een toffe uitdaging.

HKU
HKU

1. Empathize

Voor en door de HKU

  • 1.1 Relevante thema's

    HKU houdt zich bezig met thema’s die belangrijk en relevant zijn in een samenleving die steeds verandert. De studenten zijn daarom erg gewild in allerlei uiteenlopende beroepspraktijken en worden optimaal voorbereid op de toekomst.

  • 1.2 Een rijke leeromgeving

    De studenten, HKU-medewerkers en het werkveld hebben behoefte aan nieuwe onderwijsvormen om kennis te verbreden. HKU geeft hen een rijke leeromgeving. Een omgeving waar technologische ontwikkelingen een belangrijk en onmisbaar onderdeel van zijn, en waarin leren en werken samenkomen.

  • 1.3 Actieve deelname studenten

    De leeromgeving van HKU vraagt om een actieve deelname van studenten. Zij durven te experimenten en leren van tegenvallers en successen. Het is van belang dat de website van HKU hierop aansluit, bijvoorbeeld door te activeren, te verbinden met het werkveld en door te dienen als online toonzaal voor de studenten.

"De website moest smoel krijgen. Je bent toch een kunstacademie."

_Jorn de Vreede Online strateeg

2. Harmonize

Een gedragen concept en design

  • 2.1 Kennis ophalen

    Bij de eerste gesprekken werd duidelijk dat de werkwijze betekende dat we veel kennis op moesten halen bij belangrijke stakeholders. Dit deden we met interviews, waarbij ook de product owner betrokken werd. De inzichten uit deze interviews werden aan de werkgroep gepresenteerd tijdens de start van een designsprint. Dit zette de boel lekker op scherp en de hoge lat zorgde voor veel intern enthousiasme om er ECHT iets gaafs van te maken.

  • 2.2 Doelstellingen & afbreukrisico's in kaart

    We destilleerden belangrijke doelstellingen en afbreukrisico’s. De trots mocht terug, er moest meer sfeer in beeld en het moet gidsend worden voor (potentiële) studenten. Mogelijke afbreukrisico's waren: een smoelloze site, niet gedragen intern en gebrek aan mandaat van de communicatieafdeling.

  • 2.3 4 heldere doelen

    Wij brachten alle input terug tot 4 doelen die goed aansluiten bij de wens van alle afdelingen van HKU:

    • Juiste student op de juiste plek
    • Profileren van kwaliteit
    • Zichtbaarheid van actualiteiten
    • Verbinden met het werkveld

    De conceptbouwstenen werden vanaf dit moment Informeren, Inspireren, Verbinden en Gidsen.

Volgende Case/

Digitaal platform vol beleving voor een hogeschool

Saxion

Up next