case

Regie voor de studenten van Universiteit Leiden

Inzicht in je rooster, cijfers, studiepunten, studievoortgang, inschrijven voor tentamens, het plannen van je studie, enzovoorts. Allemaal taken en activiteiten waar een student dagelijks mee te maken heeft, en dat in allerlei verschillende systemen met verschillende interfaces. Universiteit Leiden faciliteert studenten met een gloednieuw portaal, waardoor de student met één systeem de regie heeft over zijn of haar studie.

De oudste universiteit van Nederland

De oudste universiteit van Nederland, Universiteit Leiden, telt vandaag de dag 33.701 studenten. De universiteit staat voor kwalitatief onderwijs en is nauw betrokken bij wetenschappelijke onderzoeken. Een vooruitstrevende universiteit. Om bij de tijd te blijven, had Universiteit Leiden behoefte aan één overzichtelijk portaal voor al haar studenten, en tevens medewerkers.

Een complexe opdracht

Op basis van de aangeboden oplossingsrichting en werkwijze (kwaliteit) is theFactor.e geselecteerd tot winnaar van deze Europese aanbesteding. Aan theFactor.e dus de uitdaging om een tal van systemen, plug-ins en tools te integreren om een nieuw portaal te realiseren. De complexiteit van de opdracht zat hem in het ontsluiten van de juiste gegevens, goede en gebruiksvriendelijke presentatie van de informatie en zorgvuldige communicatie tussen de verschillende systemen. Daarbij moest er ook rekening gehouden worden met de privacygevoelige data van de studenten en de specifieke wensen van de verschillende faculteiten.

Een complete oplossing

De oplossingsrichting omvat één portaal waar studenten alle regie hebben over hun studie. Een onderdeel van het portaal is MyStudyMap. Hierin kunnen studenten een planning maken van hun studiejaar voordat ze zich daadwerkelijk inschrijven.Het nieuwe portaal van Universiteit Leiden werd op advies van theFactor.e ontwikkeld in AWS. AWS sluit het beste aan op het vraagstuk van de universiteit, met name de serverless realisatie en Identity and Access Management oplossingsmogelijkheden. Daarnaast wordt AWS als een belangrijk strategisch platform gezien om invulling te geven aan verschillende uitdagingen.  

Voor de realisatie van het portaal zijn verschillende AWS-diensten gebruikt: AWS App API en AWS Lambda zijn ingezet om de benodigde services te implementeren. AWS AppSync en GraphQL dienden als integratielaag voor de frontend. Om beveiligde toegang tot de services te waarborgen, is AWS Cognito gebruikt en AWS Cloudwatch voor de monitoring. Overige andere ingezette diensten zijn: ECS Fargate, AWS SES en AWS MySQL RDS.

Het resultaat biedt veel voordelen voor studenten

Het nieuwe portaal geeft voornamelijk veel winst voor de studenten. Er is nu één overzichtelijk portaal waar studenten al hun studiezaken kunnen regelen. Het portaal begint met een centraal berichtencentrum waarin studenten attent worden gemaakt op belangrijke taken. Informatie vanuit verschillende systemen wordt overzichtelijk gepresenteerd in dit berichtencentrum. Met behulp van MyStudymap ervaren studenten minder stress. Ze kunnen vakken, werkgroepen en tentamens plannen, waardoor ze automatisch worden ingeschreven zodra de inschrijvingen openen.

Daarnaast biedt het nieuwe portaal ook voordelen voor de faculteiten. Voorheen moesten medewerkers via verschillende systemen communiceren, wat voor de nodige problemen zorgde. Het beheerportaal zorgt ervoor dat medewerkers kunnen communiceren via één systeem.

‘’Het nieuwe portaal van de Universiteit Leiden was een flinke uitdaging door de technische complexiteit en het aantal betrokken stakeholders met verschillende wensen en belangen. Al deze wensen hebben we goed samen weten te brengen, wat heeft geresulteerd in een overzichtelijk portaal voor zowel student als medewerker.’’ - Arjan Wessels

Meer cases

Bekijk andere cases?

Noorderpoort

Website Noorderpoort is klaar voor een leven lang ontwikkelen

Samen met theFactor.e implementeerde Noorderpoort een nieuwe website die inspeelt op het belang van levenslang leren en maatwerk in het onderwijs. De site ondersteunt het transitieproces en benadrukt de rol van marketing.
HKU

Nieuw concept voor de grootste kunstacademie van Europa

HKU, een van de grootste kunstacademies van Europa, koos theFactor.e om hun nieuwe website te creëren. Met negen scholen, meer dan tachtig opleidingen en 4400 studenten, was dit een uitdagende taak. De kern van het project was om een website te ontwerpen die aansloot bij de dynamische en veranderende samenleving waarin HKU opereert.
Haagse Hogeschool

UX onderzoek voor website Haagse Hogeschool

Gebruikersonderzoek en card sorting optimaliseerden informatie en gebruikerservaring voor de website van de Haagse Hogeschool. Navigatie, structuur en prototype werden verbeterd, geleid door benchmark en UX-experts van theFactor.e.
Olympia-context
Olympia

Olympia App: Loopbaanontwikkeling voor praktisch geschoolden

In samenwerking met Olympia ontwikkelde theFactor.e de app "Co" om praktisch geschoolde mensen te helpen hun verborgen talenten en kansen te ontdekken. De app koppelt hun talent aan nieuwe baankansen met bijbehorende training en jobcoaching. "Co" werd genomineerd voor een Dutch Interactive Award.