case

Nieuw concept voor de grootste kunstacademie van Europa

HKU koos theFactor.e om het concept en design van hun nieuwe site te maken. Als een van de grootste Kunstacademies van Europa, met 9 “schools”, meer dan 80 opleidingen en 4400 studenten een toffe uitdaging.

voor en door de HKU

Relevante thema’s

HKU houdt zich bezig met thema’s die belangrijk en relevant zijn in een samenleving die steeds verandert. De studenten zijn daarom erg gewild in allerlei uiteenlopende beroepspraktijken en worden optimaal voorbereid op de toekomst.

Een rijke leeromgeving

De studenten, HKU-medewerkers en het werkveld hebben behoefte aan nieuwe onderwijsvormen om kennis te verbreden. HKU geeft hen een rijke leeromgeving. Een omgeving waar technologische ontwikkelingen een belangrijk en onmisbaar onderdeel van zijn, en waarin leren en werken samenkomen.

Actieve deelname studenten

De leeromgeving van HKU vraagt om een actieve deelname van studenten. Zij durven te experimenten en leren van tegenvallers en successen. Het is van belang dat de website van HKU hierop aansluit, bijvoorbeeld door te activeren, te verbinden met het werkveld en door te dienen als online toonzaal voor de studenten.

''De website moest smoel krijgen. Je bent toch een kunstacademie''

een gedragen concept en design

Kennis ophalen

Bij de eerste gesprekken werd duidelijk dat de werkwijze betekende dat we veel kennis op moesten halen bij belangrijke stakeholders. Dit deden we met interviews, waarbij ook de product owner betrokken werd. De inzichten uit deze interviews werden aan de werkgroep gepresenteerd tijdens de start van een designsprint. Dit zette de boel lekker op scherp en de hoge lat zorgde voor veel intern enthousiasme om er ECHT iets gaafs van te maken.

Doelstellingen en afbreukrisico’s in kaart

We destilleerden belangrijke doelstellingen en afbreukrisico’s. De trots mocht terug, er moest meer sfeer in beeld en het moet gidsend worden voor (potentiële) studenten. Mogelijke afbreukrisico’s waren: een smoelloze site, niet gedragen intern en gebrek aan mandaat van de communicatieafdeling.

 

 

4 heldere doelen

Wij brachten alle input terug tot 4 doelen die goed aansluiten bij de wens van alle afdelingen van HKU:

  • Juiste student op de juiste plek
  • Profileren van kwaliteit
  • Zichtbaarheid van actualiteiten
  • Verbinden met het werkveld

De conceptbouwstenen werden vanaf dit moment Informeren, Inspireren, Verbinden en Gidsen.

het resultaat

Testen, live en door

Het concept is vroegtijdig met echte nieuwe content getest en de uitkomsten stemden zeer positief. Nu de MVP van de site live is gaan we samen gefaseerd verder bouwen aan aanvullingen zoals gave portfolio pagina’s en een interactieve gids. Meer weten over wat we doen in de onderwijsbranche of deze case? Vraag het Jorn.

Nieuwsgierig geworden?

Bekijk hier de website.

Meer cases

Bekijk andere cases?

Haagse Hogeschool

UX onderzoek voor website Haagse Hogeschool

Gebruikersonderzoek en card sorting optimaliseerden informatie en gebruikerservaring voor de website van de Haagse Hogeschool. Navigatie, structuur en prototype werden verbeterd, geleid door benchmark en UX-experts van theFactor.e.
Noorderpoort

Website Noorderpoort is klaar voor een leven lang ontwikkelen

Samen met theFactor.e implementeerde Noorderpoort een nieuwe website die inspeelt op het belang van levenslang leren en maatwerk in het onderwijs. De site ondersteunt het transitieproces en benadrukt de rol van marketing.
Digitale zorggids
Patiëntenfederatie Nederland

Nieuwe propositie voor digitalezorggids.nl helpt patiënten veel beter

Patiëntenfederatie Nederland zocht verbetering voor de Digitale Zorggids. theFactor.e ontwikkelde een nieuwe propositie en een closed-loop feedbackprogramma, resulterend in langere sessieduur, meer pagina's per sessie en een lager bouncepercentage.
Zwitserleven

Een team as a service

Dagelijks werkt een agile team van theFactor.e samen met Zwitserleven aan het beheer en ontwikkeling van bedrijfskritische online applicaties en platformen voor tussenpersonen: werving, contractering, dienstverlening en klanttevredenheid. Een team as a service.