Nadat Suzanne iedereen warm heeft gemaakt voor data, komt Jorn (UX-strateeg) met een kritische noot. Want zoals we allemaal weten, is de term ‘data’ redelijk besmet geraakt door zaken zoals Cambridge Analytica. En zo zijn er veel meer voorbeelden. Wist je bijvoorbeeld dat steeds meer tieners depressief zijn? Die trend zette ‘toevallig’ in toen de eerste iPhone z’n intrede deed, in 2007. Jorn lacht erbij, je barst niet in huilen uit op de planken, maar verontrustend is het wel.
Gelukkig is het nog niet te laat om het tij te keren. Organisaties kunnen vandaag nog beslissen hoe ze met data omgaan. Wordt het personaliseren – hokjesdenken? Of wordt het one size fits all, een beetje vriendelijker en menselijker? Verleid je klanten met mooie copy om akkoord te gaan met 50 pagina’s privacyvoorwaarden, of maak je een goed leesbaar document? Het is belangrijk om je normen en waarden rondom data scherp te stellen, en daarnaar te handelen. Ethisch omgaan met data. En dat geldt ook voor je persoonlijke leven. Jorn: “Als ouder kun je tegenwoordig zien of je kind wel in de klas zit, en of hij z’n huiswerk wel heeft gedaan. Nou, daar ga ik niet aan beginnen. Ik ben allang blij als mijn kind met mij communiceert, enorme puber die hij is!” Met die woorden komen we weer terug bij het centrale thema: wees human first. Zowel op je werk, online als thuis.