ux research

Focus groups

Wat zijn focus groups?

Focus groups is een onderzoeksmethode waarbij groepen van 5-7 deelnemers gestructureerd in een afgesloten ruimte gaan discussiëren over een onderwerp. Tijdens focusgroepen wordt kwalitatieve data opgehaald over het onderwerp. Eén sessie duurt 90-120 minuten. Drie sessies kunnen tot 80% van een onderwerp dekken en drie tot zes sessie 90% van het onderwerp. De focus group sessies worden geleid door een moderator en ondersteund in het maken van notities door een observator.

 

Wanneer zijn focus groups handig?

Focus groups kan worden ingezet als verkennend en verifiërend onderzoek. In de verkennende fase zijn focus groups zijn handig wanneer je interactie en discussie wilt tussen deelnemers om diepgaande inzichten te krijgen. Door middel van focus groups ontdek je de behoeften en wensen van je doelgroep en ga je de doelgroep écht begrijpen. In de verifiërende fase kan focus groups worden ingezet om aanvullende inzichten te verkrijgen en te valideren wat eerder is ontdekt of aangenomen in het onderzoeksproces.

'De interactie in focus groups geeft verrassende inzichten' - Mireille

De inzichten uit focus groups kunnen worden gebruikt voor:

  • Verbetering van het concept
  • Strategieontwikkeling
  • Productpositionering

Aan de slag met focus groups?

Ben je benieuwd hoe focus groups jou verder kan helpen? Vul onderstaande contactformulier in en wij nemen contact met je op.