Case

Aeres is klaar voor omnichannel contentbeheer door overstap van Sitecore XP naar Sitecore XM

Aeres werkt dagelijks aan groei in de toekomst en dat vraagt ook om een digitaal fundament dat meegroeit. De bestaande Sitecore XP-omgeving voldeed niet meer aan de technische eisen van de huidige tijd. Samen met theFactor.e stapte Aeres daarom over op Sitecore XM, zonder volledige rebuild. De nieuwe infrastructuur is schaalbaar, stabiel én klaar voor headless.

De klant

Opleiden voor de wereld van morgen

Aeres is dé groene kennisinstelling van Nederland, met ruim 15.000 studenten, 2.000 medewerkers en vestigingen in onder andere Almere, Dronten, Ede, Wageningen en Leeuwarden. De organisatie verzorgt praktijkgericht onderwijs op álle niveaus: van praktijkonderwijs en vmbo tot mbo, hbo, master en contractonderwijs. Met haar strategie ‘De Groene Veranderaar’ speelt Aeres in op urgente thema’s als klimaatverandering, voedselzekerheid en technologische transities. Onderwijs, toegepast onderzoek en het werkveld zijn nauw met elkaar verweven via living labs, lectoraten en learning communities. Om die rol ook digitaal waar te maken, koos Aeres voor een toekomstbestendig platform dat past bij hun visie op onderwijs, toegankelijkheid en groei.

De opdracht

Van Sitecore XP naar Sitecore XM On Premises

Aeres wilde de bestaande Sitecore-omgeving toekomstbestendig maken zonder een volledige rebuild. De omgeving draaide binnen Microsoft Azure op een Virtuele Machine waarin alle 25 sites en processen dezelfde resources gebruikten, wat op piekmomenten soms zorgde voor prestatieproblemen, beperkte monitoring en was er downtime bij releases. Ook kon de deploymentstraat niet voldoen aan moderne eisen zoals blue/green deployment en week de infrastructuur af van de standaardinrichting die theFactor.e voor andere klanten hanteert, volgens de Sitecore Best Practices.

Tegelijkertijd naderde het einde van de mainstream support voor Sitecore XP 10.2 en bood de gebruikte licentie geen mogelijkheden voor headless implementaties of schaalbare hosting. Omdat de front-end nog voldeed en de XP-marketingfunctionaliteit niet volledig werd benut, adviseerden we Aeres om te kiezen voor een gefaseerde aanpak: de overstap naar Sitecore XM, gecombineerd met een herinrichting van de hosting en deployment. Hierbij kan de bestaande frontend en backend code behouden blijven, maar wordt de website wel gereed gemaakt om in de (nabije) toekomst richting een moderne headless implementatie te bewegen. Dit in tegenstelling tot een ‘migratie’ naar Sitecore XM Cloud, wat een vrijwel volledige herbouw van de implementatie zou vereisen. De opdracht voor theFactor.e: ontwikkel een stabiele, schaalbare en onderhoudsvriendelijke basis voor de komende jaren.

DE OPLOSSING

Gefaseerde overstap van Sitecore XP naar Sitecore XM

De migratie naar de meest recente versie van Sitecore, namelijk 10.4, is aangegrepen om ook de hostingarchitectuur volledig opnieuw in te richten, op basis van de Sitecore Hosting Best-practices. De oude centrale VM-opzet is vervangen door een schaalbare inrichting met Azure App Services, waarin Content Management (CM) en Content Delivery (CD) fysiek van elkaar zijn gescheiden. Hierdoor zijn processen geïsoleerd en schaalbaar, kunnen resources per onderdeel worden beheerd en is zero downtime deployment mogelijk. Deze opzet maakt het bovendien mogelijk om prestaties gericht te tunen, bijvoorbeeld tijdens piekmomenten rondom open dagen.

Peter van der Jagt (Software Architect) over deze aanpak:

Met de gekozen aanpak hebben we met relatief weinig inspanning een bestaande oplossing naar de moderne tijd kunnen halen, zonder de doorontwikkeling te belemmeren.

De aanpak bestond uit vijf samenhangende stappen:

  1. Inrichten van een nieuwe ontwikkelomgeving op basis van Sitecore XM, waarbij de scheiding tussen Content Management en Content Delivery direct is meegenomen.
  2. Technische voorbereiding van de bestaande code en configuratie, zodat de omgeving klaar was voor de nieuwe hostingarchitectuur. Denk aan het scopen van configuraties naar CM en het loskoppelen van de master database op de deliveryomgeving.
  3. Doorvoeren van de nieuwe hostingopzet, volledig in lijn met Sitecore’s best-practices. Hierbij is ook direct overgestapt op een nieuwe licentie en is blue/green deployment ingericht om toekomstige releases zonder downtime mogelijk te maken.
  4. Upgraden van de Sitecore-codebase naar versie 10.4, parallel aan het opzetten van de nieuwe infrastructuur, om dubbele migraties te voorkomen.
  5. Gefaseerde livegang van de websites, waarbij bewust gekozen is om klein te beginnen met de minder complexe sites en stap voor stap toe te werken naar de grotere platformen. Zo konden we gecontroleerd schakelen en risico’s minimaliseren.

HET RESULTAAT

Schaalbare hosting, headless-ready en gemak voor redacteuren

Doordat we voor de hosting van de Sitecore omgeving gebruikmaken van Azure App Services in plaats van een Virtuele machine is het geheel veel beter te beheren. Dit komt doordat elk proces nu is ondergebracht in een eigen App Service met eigen resources. Hierdoor kunnen deze processen elkaar niet meer negatief beïnvloeden. Tevens is het mogelijk om voor individuele processen de beschikbare resources op te hogen wanneer dit nodig blijkt te zijn.

Omdat we alleen de content hebben overgezet die nog relevant is werken redacteuren vanaf de start in Sitecore XM met een opgeschoonde omgeving. Ook kunnen door de nieuwe opzet vaker verbeteringen en toevoegingen worden gedeployed zonder downtime.

De nieuwe omgeving is volledig headless-ready en daarmee voorbereid op een omnichannel benadering. Dat biedt Aeres belangrijke voordelen:

  • Content wordt centraal beheerd en via API’s eenvoudig ontsloten naar meerdere kanalen tegelijk;
  • Moderne front-end technologieën zorgen voor snellere en lichtere gebruikersinterfaces;
  • Gebruikers ervaren overal een consistente beleving – of ze nu op de website, in een app of op een schoollocatie zijn;
  • Ontwikkelteams kunnen frontend en backend onafhankelijk van elkaar doorontwikkelen, wat de time-to-market ten goede komt;
  • De omgeving laat zich makkelijker integreren met externe systemen zoals leerlingvolgsystemen of marketingplatforms.

Zo is een toekomstbestendig en flexibel platform ontstaan dat digitale groei en innovatie ondersteunt.

Sean Zuidema theFactor.e

contact

De volgende stap zetten met je Sitecore omgeving?

Heb je ook een vergelijkbare of andere Sitecore uitdaging? We helpen je graag! Neem dan even contact op met Sean Zuidema, dan helpen we je verder.

Neem contact op met Sean.

Meer cases

Bekijk andere cases?

Case RDW | theFactor.e
RDW

De nieuwe RDW-website: eenvoudiger in beheer en veel meer gebruikersgemak

Op 20 mei 2025 ging de vernieuwde RDW-website live. Daarmee zijn twee belangrijke doelstellingen behaald: bezoekers vinden sneller de juiste pagina en het beheer is sterk vereenvoudigd. Het aantal pagina’s is teruggebracht van 800 naar zo’n 100. In deze case lees je hoe we dat hebben aangepakt en welke keuzes daaraan ten grondslag lagen.
Universiteit Leiden
Universiteit Leiden

Regie voor de studenten van Universiteit Leiden

Inschrijven voor tentamens, het plannen van je studie, bijhouden van studiepunten, etc. Allemaal taken en activiteiten waar een student mee te maken heeft, en dat in allerlei verschillende systemen met verschillende interfaces. Universiteit Leiden faciliteert studenten met een gloednieuw portaal, waardoor de student met één systeem de regie heeft over zijn of haar studie.
Noorderpoort

Website Noorderpoort is klaar voor een leven lang ontwikkelen

Samen met theFactor.e implementeerde Noorderpoort een nieuwe website die inspeelt op het belang van levenslang leren en maatwerk in het onderwijs. De site ondersteunt het transitieproces en benadrukt de rol van marketing.
Het Groninger Museum
Groninger Museum

De digitale collectie van het Groninger Museum: Kunst toegankelijk voor iedereen

Hoe maken we het depot van het Groninger Museum toegankelijk voor iedereen, vooral voor mensen die terughoudend zijn tegenover musea? We hebben een digitaal platform ontwikkeld waar gebruikers met behulp van AI kunst kunnen ontdekken op basis van hun interesses en in gesprek kunnen gaan over objecten, waardoor nieuwe perspectieven en verbindingen ontstaan.