Dit past bij jou!
Focus groups
01.
Situatie
02.
Doel
03.
Passend onderzoek
Wat zijn focus groups?
Focus groups is een onderzoeksmethode waarbij groepen van 5-7 deelnemers gestructureerd in een afgesloten ruimte gaan discussiëren over een onderwerp. Tijdens focusgroepen wordt kwalitatieve data opgehaald over het onderwerp. Eén sessie duurt 90-120 minuten. Drie sessies kunnen tot 80% van een onderwerp dekken en drie tot zes sessie 90% van het onderwerp. De focus group sessies worden geleid door een moderator en ondersteund in het maken van notities door een observator.
Wanneer zijn focus groups handig?
Focus groups zijn handig wanneer je interactie en discussie wilt tussen deelnemers om diepgaande inzichten te krijgen. Door middel van focus groups ontdek je de behoeften en wensen van je doelgroep en ga je de doelgroep écht begrijpen.
De inzichten uit focus groups kunnen worden gebruikt voor:
- Input voor concept-/productontwikkeling
- Het aanscherpen van de propositie
- Het aanscherpen van de communicatie
- Strategieontwikkeling