Dit past bij jou!

Focus groups

01.

Situatie

02.

Doel

03.

Passend onderzoek

Wat zijn focus groups?

Focus groups is een onderzoeksmethode waarbij groepen van 5-7 deelnemers gestructureerd in een afgesloten ruimte gaan discussiëren over een onderwerp. Tijdens focusgroepen wordt kwalitatieve data opgehaald over het onderwerp. Eén sessie duurt 90-120 minuten. Drie sessies kunnen tot 80% van een onderwerp dekken en drie tot zes sessie 90% van het onderwerp. De focus group sessies worden geleid door een moderator en ondersteund in het maken van notities door een observator.

Wanneer zijn focus groups handig?

Een focusgroep kan worden ingezet als verifiërend onderzoek om aanvullende inzichten te verkrijgen en te valideren wat eerder is ontdekt of aangenomen in het onderzoeksproces.

De inzichten uit focus groups kunnen worden gebruikt voor:

  • Verbetering van het concept
  • Strategieontwikkeling
  • Productpositionering

Vind je dit een interessante methode?

Dan is usability onderzoek misschien ook iets voor jou.

 

contact

Geïnteresseerd?

Mireille is de expert op het gebied van focus groups en denkt graag met je mee.

Neem contact op met Mireille