Opinie/

De content clean-up: zeg meer met minder

_Debbie Dechesne

Je herkent het vast wel. In de loop van de tijd is je website steeds groter geworden. Je redactie heeft meer en meer pagina’s te beheren, en er komt dagelijks content bij. Chaos dreigt. Hoe kom je van die chaos af?

1. Door de bomen het bos niet meer zien

Opruimen die handel

  • 1.1 Verouderde content

    Als je contentbeheer met de dag arbeidsintensiever wordt, hebben redacteuren minder tijd om de kwaliteit van alle content op peil te houden. Daardoor kun je grip en overzicht verliezen. De praktijk wijst uit dat er veel content is die niet meer actueel of relevant is.

  • 1.2 Voorjaarsschoonmaak

    Een opgeruimd huis geeft een opgeruimde geest. Je website zou eigenlijk ook jaarlijks een voorjaarsschoonmaak moeten krijgen. Met een content clean up verminder je de hoeveelheid content, wordt het contentbeheer voor je redactie minder arbeidsintensief, en kan de focus weer komen te liggen op kwaliteit en relevantie.

2. Hoe werkt dat dan?

De content clean-up

  • 2.1 In vier stappen naar minder content

    1. Inventarisatie: we maken een overzicht van alle content op je website.
    2. Normeren: we stellen objectieve criteria op over wanneer de content goed is. Denk aan bezoekersaantallen, bijdrage aan je organisatiedoelen, call to actions en handelingsperspectief voor je bezoeker.
    3. Beoordelen: we geven een aanbeveling over iedere pagina: behouden, verwijderen, samenvoegen of herschrijven.
    4. Opschonen: met deze aanbevelingen kun je vervolgens zelf aan de slag om je content op te schonen.

    Lees ook mijn artikel over de content clean-up op Frankwatching, met nog veel meer uitleg met stap.

3. De voordelen

Wat levert een content clean up op?

  • 3.1 Betere beheersbaarheid

    Het beheer van je content is na een content clean up minder arbeidsintensief, doordat je minder pagina’s te beheren hebt. Dit levert je financieel voordeel op.

  • 3.2 Hogere gebruiksvriendelijkheid

    De gebruiksvriendelijkheid van je website zal toenemen. Je bezoekers vinden gerichter en sneller relevante en actuele content.

  • 3.3 Kwaliteitsverbetering

    Doordat je minder content te beheren hebt, neemt de kwaliteit toe. Redacteuren hebben immers meer tijd per pagina. Na de content clean up heb je een helder overzicht van wat je online hebt staan en waarom. Dit heeft grip en overzicht. Hierdoor levert je content meer waarde op.

  • 3.4 Betere vindbaarheid door relevantere content

    In de content clean up beoordelen we alle content op relevantie. Door content te verwijderen die geen waarde meer biedt voor je organisatie en je doelgroep, zal de relevantie van je overgebleven content toenemen. Dit maakt je content beter vindbaar en zorgt ervoor dat je beter scoort in zoekmachines.

Volgende Opinie/

Spraakgestuurde interfaces: wat, hoe en waarom?

Martijn Loonstra

Up next