Eyetracking en emoties
“We hebben in de Billy-bus alle technologische hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld eye tracking. Zo kunnen we precies bijhouden hoe de scholieren met hun ogen de pagina’s scannen”, legt Jorn de Vreede uit. Hij is onze UX-strateeg die deze dag in de zaal uitlegt hoe het onderzoek gestalte kreeg en wat we ervan kunnen leren.
“Maar misschien nog wel belangrijker is dat we de leerlingen vroegen naar hun gevoel, naar hun emoties”, voegt collega Pim Busker toe. “Wat echt opvallend is, is dat leerlingen die een hogeschool uitzoeken, vooral op de sfeer afgaan, op het gevoel dat ze krijgen. Ze vertellen dat ze tijdens een open dag binnen een minuut weten of de school wat voor ze is. Datzelfde geldt in zekere zin ook voor de online uitingen. Die moeten meteen het goede gevoel geven en beelden laten zien van wat de studenten te wachten staat.”
Dat lukt bijvoorbeeld door herkenbaarheid, veel contrast, een gevoel van ruimte en rust en vooral: niet te veel tekst. Als het aankomt op de vraag: bij welke hogeschool website krijg je het beste gevoel? Dan komt die van InHolland bij de leerlingen als beste uit de bus. Hogeschool Utrecht vonden ze qua vormgeving de beste, Zuyd Hogeschool het meest gebruiksvriendelijk.