theFactor.e strategisch research partner van SBB
theFactor.e is de strategisch research partner van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven SBB. SBB is een samenwerkingsorganisatie tussen het beroepsonderwijs en bedrijfsleven. Zij hebben samen het doel onderwijs goed aan te sluiten op wat de arbeidsmarkt nodig heeft. SBB vervult taken namens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, zoals het erkennen en ondersteunen van leerbedrijven en het verstrekken van informatie over stageplekken en de arbeidsmarkt. Daarnaast is SBB de plek waar onderwijs en bedrijfsleven afspraken maken over de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt.
Diepgaande kennis als basis voor een doelgroepgerichte aanpak
SBB zit in een transitie om van een organisatiegerichte naar een doelgroepgerichte werkwijze, wat vraagt om diepgaand inzicht in de doelgroepen, processen en uitdagingen. theFactor.e is geselecteerd als strategisch partner om onderzoek te verrichten dat deze ambitie ondersteunt. Dit partnership richt zich op meer dan alleen operationeel onderzoek: het draait om het gezamenlijk vormgeven van toekomstgerichte oplossingen die bijdragen aan de bredere strategische doelen van SBB.
Korte termijn inzichten als basis voor het grotere geheel
De onderzoeken beslaan alle kanalen van SBB, gericht op zowel onderwijs als bedrijfsleven. We verbeteren de gebruiksvriendelijkheid van websites, brengen de customer journeys in kaart en verdiepen ons in de behoeften van de doelgroepen. Door middel van methoden zoals interviews, focusgroepen en usability-onderzoek verzamelen we waardevolle data. Expert reviews bieden daarbij specifieke adviezen om knelpunten gericht aan te pakken.
De verschillende onderzoeken leveren niet alleen waardevolle korte termijn inzichten en optimalisaties op. Door de onderzoeksresultaten te combineren met marketingdata, zoals uit Google Analytics en data uit andere bronnen, ontstaat er een steeds completer beeld van de behoeften en gedragingen van de doelgroepen. Dit gezamenlijke inzicht vormt de basis voor strategische aanpassingen, zodat er gerichter kan worden ingespeeld op wat de doelgroepen nodig hebben en op wat SBB als organisatie bij hen wil bereiken.
Verweven doelgroepen
De complexiteit van dit partnerschap ligt in de interactie tussen het bedrijfsleven en het onderwijs. SBB bedient beide doelgroepen, maar deze zijn vaak zo nauw verweven dat het begrijpen van de ene groep onlosmakelijk verbonden is met het begrijpen van de andere. Dit maakt het noodzakelijk om een strategie te ontwikkelen die beide perspectieven in overweging neemt.