UX is de afkorting van “user experience”, oftewel ‘gebruikerservaring’. Dat wordt steeds belangrijker in een wereld met toenemende, complexe technologie. Door de nieuwste technieken gebruiksvriendelijk en laagdrempelig te maken, maken we de wereld voor de eindgebruiker weer een stukje makkelijker. Als organisatie pluk je hier de vruchten van!

Alles draait om gebruikerservaring

Technologie beheerst ons leven. Velen van ons zijn online vanaf het moment dat ze wakker worden tot het moment dat ze weer gaan slapen. Het stelt ons immers in staat dingen te doen die we anders nooit konden: praten met mensen aan de andere kant van de wereld, kennis delen en nog veel meer. Maar technologie kan ook frustrerend en ingewikkeld zijn. Zeker als we het niet goed begrijpen. Ons doel is gebruikersinterfaces zo bruikbaar en plezierig mogelijk te maken. Door te begrijpen hoe mensen gebruik maken van technologische toepassingen en door pijnpunten om te buigen tot iets dat prettig is om te gebruiken.

Onderzoeken, begrijpen en ombuigen

Om tot een succesvol user experience design te komen, moeten we een aantal stappen doorlopen. Hieronder staan deze stappen in grote lijnen omschreven:

  • OnderzoekWie zijn de gebruikers, waar lopen ze tegenaan? Het antwoord lijkt vanzelfsprekend, maar onderzoek brengt altijd waardevolle inzichten aan het licht. We hebben zelfs usability lab Billy om gebruikersonderzoek te doen.
  • De klantreis in kaart brengen. Hoe verloopt het huidige proces, van de eerste tot de laatste muisklik? Welke struikelblokken kunnen we wegnemen en hoe kunnen we het proces nóg efficiënter laten verlopen?
  • Schetsen maken, flows uitdenken, prototypes ontwerpen en testen. Alle opgedane kennis moet vervolgens worden verwerkt. Voordat we een en ander gaan bouwen, zullen we eerst iteratief leren en de concepten verbeteren. Dat doen we door te testen met eindgebruikers!

Meer weten over user experience?