Customer intelligence, ook wel UX (User eXperience) research genoemd, is het verzamelen, analyseren en gebruiken van klantgegevens met als doel om de klanten beter te begrijpen. Met de verkregen inzichten is het mogelijk om een betere en effectievere klantrelatie op te bouwen.

Waarom Customer Intelligence?

Ieder nieuw product of service wil het leven van de gebruiker gemakkelijker en een beetje mooier maken. In een behoefte voorzien. En zo een groot succes worden. Maar hoe weet je waar je gebruikers echt mee geholpen zijn? Het antwoord is eigenlijk heel simpel: vraag het. Geen ongefundeerde aannames of luisteren naar je onderbuikgevoel, maar de gebruiker écht leren kennen door gebruikerservaring te onderzoeken. Door te weten op welke (latente) behoefte je in kunt spelen met je product of dienst kun je onderbouwd beslissen en investeren.

Er wordt nog te vaak voor de gebruiker gedacht, terwijl naar de gebruiker luisteren veel effectiever is. Zet je gebruiker centraal. UX research levert je ook echt iets op. Het maakt je product of dienst relevanter, want daardoor sluit het beter aan bij de doelgroep en zorgt het voor meer tevredenheid onder je gebruikers. Daarnaast kan het kansen bieden die je nog niet eerder zag. Kortom: UX research is een belangrijke pijler onder je business waarde.

Verschillende fases in gebruikersonderzoek

Hoe kunnen wij jou helpen?

Met een gebruikersonderzoek kun je veel leren over je gebruikers. Je kunt het onderzoek inzetten om een probleem te verkennen en te toetsen of je ideeën aanslaan. Als je een idee of oplossing hebt, wil je verifiëren of het wordt gebruikt zoals de interactie bedoeld of ontworpen is. Tenslotte wil je controleren of je een sterke positie hebt op de markt om de levensvatbaarheid van je business te valideren. Zo krijg je de zekerheid dat het opschalen naar meer budget geen weggegooid geld zal zijn. We gaan graag met je in gesprek om te bepalen welke methode voor jou de beste inzichten en resultaten oplevert.

Soorten onderzoek

  • A/B testing: verschillende uitingen kunnen met elkaar worden vergeleken. Wat sluit het beste aan bij de eindgebruiker?
  • Cardsorting: sluit de structuur van je website aan bij de verwachting van de  bezoekers?
  • Focusgroeponderzoek: door de interactie tussen de groepsleden krijg je diepere inzichten boven tafel.
  • Diepte-interviews: op deze manier krijg je een diepgaand beeld van de individuele opvattingen en meningen. Uiteraard zijn diepte-interviews ook geschikt om meer te weten te komen over achterliggende opvatting en meningen over producten.
  • Enquêtes: door middel van een enquete kan je gemakkelijk en snel je doelgroep bereiken, hypotheses testen en meningen uitvragen. Het is een erg laagdrempelige manier van onderzoek doen, die waardevolle resultaten kan opleveren.

Ik vond het erg leuk en leerzaam om bij de usability testen te zijn. Sommige kritiek was echt een eye-opener!

Begrippen die voor ons dagelijkse kost zijn, worden door de doelgroep vaak heel anders ervaren. We konden daarna direct aan de slag om verbeteringen door te voeren.

Martine Seijffert van de Haagse Hogeschool

Waardevolle inzichten binnen één dag

De gemiddelde gebruikerstest heeft heel wat om het lijf. Je moet een testscenario opstellen, doelgroep werven en uitnodigen, prototype maken, usability tests afnemen en de bevindingen rapporteren, etc etc.  Al met al een complex proces waar veel fout kan gaan, waarbij je vaak niet eens zeker weet of je met de juiste doelgroep om tafel zit. Daarom hebben wij Billy: ons geliefde usability lab op vier wielen. Met Billy kunnen we in een dag een gebruikerstest organiseren. We bespreken samen het testscenario en rijden meteen door naar de doelgroep. Dat scheelt een hoop tijd en geld. Sterker nog, zo wordt structureel testen onder je doelgroep haalbaar.

Over ons usability lab Billy

Billy is onze iconische, rode vrachtwagen die rechtstreeks naar eindgebruikers toe rijdt. Vervolgens nemen de testers plaats in Billy’s huiselijke woonkamer, die voorzien is van alle gemakken, zowel qua techniek als comfort. Doordat eindgebruikers zich op hun gemak voelen, zijn de resultaten van Billy veel accurater dan van een klinisch onderzoekslab. Na afloop worden alle resultaten verzameld en de aanbevelingen samengevat in een helder document.

Meer weten over gebruikersonderzoek?