Innoveren. De meeste bedrijven hebben alle benodigde ingrediënten in huis: kennis, gedreven teams, ambities en middelen om te investeren. Hoe kan het dan dat zoveel innovatieve ideeën ‘mislukken’? Of, op z’n zachtst gezegd, niet helemaal van de grond komen? Dat heeft mogelijk te maken met de manier waarop strategievorming plaatsvindt: top-down, zonder optimaal gebruik te maken van de kennis, kunde en betrokkenheid van andere stakeholders. Strategy by design breekt tradities en opent nieuwe deuren.

Innovatie is niet alleen een kwestie van ‘willen’

Elk bedrijf wil innoveren, stilstand is achteruitgang. Geen enkele manager neemt genoegen met verouderde producten of diensten, of laat zich gelaten voorbijstreven door concurrenten. Vaak is innovatie dus meer een kwestie van ‘kunnen’ dan ‘willen’. En in dat ‘kunnen’ valt wat ons betreft nog heel veel voordeel te behalen. Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie daadwerkelijk kan innoveren? Een nieuwe aanpak voor strategiebepaling is de eerste stap in de goede richting.

Instead of being really good at doing some particular thing, companies must be really good at learning how to do new things

Noodzaak voor een nieuwe aanpak

Traditioneel gezien ontstaat strategie in de boardroom, waar topmanagers zich dagenlang terugtrekken om innovatieve bedrijfsstrategieën te bepalen. Hoewel hier goede ideeën ontstaan, zitten er wat ons betreft een aantal haken en ogen aan deze aanpak:

  • Grote afstand tussen boardroom en de markt, niet weten wat de eindgebruiker écht wil
  • Klein draagvlak binnen de organisatie, wat implementatie bemoeilijkt
  • Weinig gebruikmaken van waardevolle informatie van de werkvloer
  • Lang en moeizaam proces om innovatieve ideeën om te zetten in daden

Herken jij je in een of meerdere van bovenstaande scenario’s? Je bent niet de enige: steeds meer organisaties vervangen de top-down aanpak door een nieuwe aanpak, zoals strategy by design.

team bij thefactor.e

Innoveren met behulp van strategy by design

Strategy by design is gebaseerd op de basisprincipes van design thinking, een werkwijze die veel wordt toegepast bij het lanceren van nieuwe producten en diensten. Bij design thinking maak je gebruik van verschillende disciplines, kijk je door andermans ogen, blijf je herontwerpen en toets je prototypes in de praktijk. Tijdens strategy by design pas je deze principes toe op het maken van een strategie. Door interne en externe stakeholders letterlijk en figuurlijk een stem te geven, creëer je een levensvatbare strategie. Dat uit zich in de volgende voordelen:

  • Aansluiting bij de wensen en verwachtingen van de doelgroep
  • Draagvlak binnen alle lagen van de organisatie
  • Duidelijke stappen om de strategie in de praktijk te brengen
  • Helder overzicht van uitdagingen en resultaten
  • Wendbaarheid van de organisatie in algemene zin

Wat is jouw innovatievermogen?

Om te bepalen of strategy design iets voor jouw organisatie is, moet je eerst stilstaan bij jouw huidige innovatievermogen. Hoe bepaal je doorgaans de strategie? Kun je de strategie vervolgens uitvoeren? Waarom wel, niet? Misschien concludeer je dat je inderdaad baat hebt bij een nieuwe strategische aanpak, zoals strategy by design. Mocht je graag een sparringpartner willen, dan denkt collega Harald Middel graag met je mee.

Meer weten over strategy by design?

Op de hoogte blijven van het laatste business nieuws?
Bedankt ! Fijn dat je op de hoogte wil blijven.