Sinds 24 oktober biedt Google Home haar spraakgestuurde speakers in het Nederlands aan. Voor de echte geeks was het apparaat al even via omwegen beschikbaar, maar dan moest je wel accepteren dat je al je vragen in het Engels moest stellen. En natuurlijk je antwoorden in het Engels terugkreeg. Andere spraakgestuurde speakers, zoals Alexa van Amazon, zijn er vooralsnog nog niet in het Nederlands, maar zullen waarschijnlijk snel volgen.

We zien de ontwikkelingen rondom voice de laatste tijd steeds harder gaan; we gaan geleidelijk van toekomstmuziek naar keiharde realiteit. Waar sommige sceptici nog steeds geen heil zien in spraakgestuurde human-machine interaction, raakt het merendeel van de experts toch steeds meer overtuigd van deze technologie. Hoog tijd om dieper in te gaan op het ‘wat, hoe en waarom’ van spraakgestuurde interfaces.

Hoe werken spraakgestuurde interfaces?

Het principe is eigenlijk erg simpel. Via een speaker met microfoon, bijvoorbeeld Google Home of Amazon Alexa, wordt er een opdracht gegeven. Dit kan variëren van een simpele vraag tot een complexe serie van opdrachten. De spraakopdracht wordt vervolgens met behulp van het wereldwijde web omgezet naar een praktische uitvoering.

voordelen google home

Voorbeelden van de mogelijkheden

‘Doe mijn lampen aan’. Dergelijke commando’s zijn met behulp van spraakgestuurde interfaces eenvoudig te realiseren. Google Home hoort deze opdracht aan en vertaalt deze in concrete opdrachten naar gekoppelde apparaten. In dit voorbeeld stuurt het een commando naar het gekoppelde Philips Hue lichtsysteem, dat de lampen automatisch in- en uit kan schakelen. Ook complexere opdrachten, zoals ‘Dim de lampen naar 30% en verander de kleur naar rood’, kunnen door Google worden geïnterpreteerd en doorgegeven.

De gebruiker merkt helemaal niets van het complexe verhaal aan de achterkant. Er wordt simpelweg een opdracht gegeven en deze wordt uitgevoerd. Via voice kan eigenlijk alles geregeld worden, zolang de opdrachten maar digitaal doorgegeven kunnen worden. Van slimme verlichting, een bepaald liedje op Spotify afspelen, tot aan het maken van een doktersafspraak of het laten bestellen van een pizza: alles is mogelijk!

Het succes van Google Home en andere toepassingen

Waarom wachten we met smart op de Google Home? Het korte antwoord is ‘tijd’. ‘Tijd’ is in onze huidige maatschappij een ontzettend belangrijke variabele. Alles moet sneller, efficiënter en eigenlijk moest het gisteren al af zijn. En liever eergisteren. Met liefde betalen we extra voor een snellere levering van ons product of dienst. Daarom omarmen we graag diensten die complexe taken voor ons versimpelen.

Alles moet sneller, efficiënter en eigenlijk moest het gisteren al af zijn. En liever eergisteren.

Wat nu als je ’s ochtends tegen Google (of een vergelijkbare dienst) kan zeggen ‘Hallo Google, ik ben wakker’ en vervolgens – terwijl je even uitgebreid uitrekt – wordt er na een van alles voor je geregeld. Er wordt een kop koffie gemaakt, de kachel wordt aangezet, de lampen gaan aan (mits het nog donker is) en je agenda wordt voorgelezen. Daarnaast krijg je een update van je nieuwste e-mails, evenals belangrijke nieuwsberichten. En dat allemaal na een welgemeende ‘goedemorgen’. Wellicht klinkt dat als toekomstmuziek, maar deze situatie is op dit moment volledig mogelijk.

Maar we konden toch al eerder in spraak investeren? 

Spraakgestuurde interfaces zijn inderdaad niet nieuw. We merken echter dat steeds meer mensen de stap durven te zetten. Eerder was men huiverig en sceptisch: zo’n ro-bot-stem kun je toch niet serieus nemen? Inmiddels zijn de voices van Google en Apple een stuk menselijker geworden. Zo is de intonatie flink verbeterd, waardoor er haast sympathie doorklinkt. Bovendien zijn de voices nu in staat om beleefdheden, grapjes en conversationele trucs uit te halen. Dezelfde als mensen onderling toepassen. De digitale assistent niet alleen een praktisch hulpmiddel in het dagelijks leven, maar ook een vermakelijke ontdekkingstocht. Door deze vernieuwingen voelt het natuurlijker om een device als Google Home aan te spreken. Nieuwsgierig geworden? Dit artikel is een aanrader.

Wat betekent dit voor organisaties?

Goed, leuk dat het mogelijk is om een computer de opdracht te geven je lampen aan te doen door tegen een speaker te praten, maar wat betekent dat voor een organisatie? Als jouw organisatie nog geen directe koppeling heeft met hightech apparatuur, dan lijkt het alsof er nog weinig winst te behalen valt met stemgestuurde interfaces. Maar dit is zeker niet het geval! Wij vinden het heel nuttig om in voice te investeren.

Passief profiteren

Als je organisatie nu een online uiting heeft, bijvoorbeeld een website, dan kun je reeds voordeel halen uit voice gestuurde interfaces. Net als de zoekmachine van Google, kan je je assistent zoekopdrachten laten uitvoeren. Dit kan variëren van vragen als ‘Waar zit de dichtstbijzijnde supermarkt?’ tot aan ‘Vertel me over quantummechanica.’ en natuurlijk alles daartussenin. De spraakgestuurde assistent kan jouw bedrijf zodoende aandragen, zolang je in de zoekresultaten verschijnt.

Zelf actie ondernemen

Overigens is het heel belangrijk om zelf actie te ondernemen en niet te wachten tot de digitale assistent jouw bedrijf toevallig benoemt. Want op dit moment zijn computers nog erg afhankelijk van gestructureerde data. En die structuur, dat moet een organisatie zelf aanbrengen. In de toekomst kunnen computers wellicht zelf data interpreteren en begrijpen, maar zo ver is Artificial Intelligence nog niet. Tijd dus om ze een handje te helpen. Geïnteresseerd in gestructureerde data? Kijk dan ook eens op de website schema.org. Hier wordt een lijst met webstandaarden bijgehouden voor het structureren van data. Deze lijst wordt door zoekmachines en andere platformen gebruikt om data te identificeren en te classificeren.  Kom je er niet uit? Wij kunnen jou uiteraard van extra tekst en uitleg voorzien.

Organisaties moeten hun data (laten) structureren om te profiteren van het succes van spraakgestuurde interfaces.

Een concreet voorbeeld hiervan is het structureren van de huidige informatie die online wordt aangeboden, zoals bijvoorbeeld de data van opkomende evenementen in de agenda. Door deze niet alleen op je website aan te bieden, maar in de code ook te voorzien van de juiste datatag, kan een zoekmachine (en daardoor ook een spraakgestuurde interface) deze data interpreteren. Bied je producten op je website aan, dan kan je zoekmachines helpen door de naam van het product, de prijs, de levertijd et cetera in de code te markeren. Op deze manier is een computer in staat om te ‘begrijpen’ welke informatie jij aanbiedt, zodat hij het terug kan koppelen aan eindgebruikers. Bij voorkeur jouw klanten. Wanneer nu iemand aan Google Home vraagt wat jouw producten kosten, kan Google hem of haar van een passend antwoord voorzien en tevens vragen of het desbetreffende product meteen besteld moet worden! Klinkt dat abstract? Hieronder staat een video met snelcursus over algoritmes. Uiteraard kan ons team jou ook altijd helpen met data gerelateerde vragen.

Conclusie: dit is slechts een begin

Was jij vroeger ook sceptisch over het gebruik van mobiele telefoons? Tegenwoordig kun je niet meer zonder. Wij voorzien een zelfde ontwikkeling voor spraakgestuurde interfaces. De eerste verlegenheid om tegen een computer te praten is voorbij. Denk maar eens aan ‘Siri’, de stem van Apple. Daarnaast zien we steeds meer toepassingen en integraties met de echte wereld. Deze toegenomen interesse merken wij ook in onze samenwerking met klanten.

Met de ontwikkelingen in the internet-of-things, de steeds slimmere Artificial Intelligence algoritmes en een markt die meer en meer openstaat voor de technologie, kan het niet lang meer duren voordat we de wereld om ons heen via spraak besturen. Daar horen volwaardige gesprekken met elektronische apparaten gewoon bij. Welkom in de toekomst! Wij, van theFactor.e, zijn er klaar voor.

Over de auteur