De Big Dayting app is een 'grap'. En we dachten dat mensen dat wel door zouden hebben. Maar niets is minder waar, en dat is zorgelijk. We vragen ons af: hoe bewust ben jij?

De Big Dayting app is nep

Het internet biedt zoveel mogelijkheden, maar hoe ga jij om met de keerzijde? Hoe verantwoord ga jij om met je privacy? En waarom is dat belangrijk?

Wij (mede-initiatiefnemer Hippo BloomReach en theFactor.e) zijn innovatieve organisaties met een warm kloppend hart voor het internet. We willen het internet persoonlijk maken en laten werken voor mensen. In hun belang. Wij ageren tegen ‘schijnpersoonlijkheid’ en tegen onveiligheid.

Hoe ogenschijnlijk leuk en praktisch deze dating app ook lijkt. Het is goed dat mensen zich ervan bewust zijn dat de vele mogelijkheden die het internet biedt ook een keerzijde hebben en dat mensen verantwoord met hun eigen privacy omgaan. Daar willen we graag het gesprek over voeren en mensen bewust van maken.

Lees dit voorbeeld maar van de trend waar dit over gaat: de senaat in de VS stemde vrijdag 24 maart in met de verkoop van browse geschiedenis door providers.

Vóór mensen

Hoe gaan we om met deze trend? Moeten we dit goed vinden? En wat kan er met onze browse geschiedenis gebeuren? We willen denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen, maar wel reëel zijn en al het mooie van het internet vóór mensen laten werken. Niet tegen mensen.

Opvallende terugkoppeling en reacties op de app

Mensen reageerden alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat het internet alle content en info over hen verzamelt en zich daar een oordeel over vormt. Dat is misschien wel het meest zorgelijke en verbazingwekkende. 

Wel of geen zorg krijgen op basis van je digitale footprint

Als je dit principe van informatievergaring op basis van je digitale footprint inzet bij bijvoorbeeld het beoordelen of je wel of geen medische zorg krijgt, dan zouden de reacties zonder twijfel heel anders zijn geweest vanuit de maatschappij.

Een kans of een bedreiging?

Er is nog een wedstrijd te lopen voor ons ten aanzien van bewustwording van wat het internet allemaal kan en teweeg brengt. In het negatieve zie je nu met fake news en de opkomst van kleine groeperingen die dankzij het internet (denk aan IS) veel impact hebben, dat het internet een verlengstuk van ongekende waarde is, maar ook een ongekende bedreiging kan zijn.

Hoever moet je gaan

In het positieve zijn de kansen die het internet biedt geweldig! Denk aan de toename van transparantie, dat mensen meer autonoom en individueel keuzes maken, zelf zaken regelen en zich bij communities aansluiten die hen aanspreken. Dat steunen wij en dat willen wij mogelijk maken voor en met onze opdrachtgevers.

Mensen centraal stellen, op een menselijke en persoonlijke manier. We helpen online persoonlijk maken, maar wat versta jij daaronder? En hoever moet je daarin gaan? Deze discussie en het gesprek gaan we graag aan. Met iedereen.