opinie

Strategy by design

Harald Middel
Innoveren. De meeste bedrijven hebben alle benodigde ingrediënten in huis: kennis, gedreven teams, ambities en middelen om te investeren. Hoe kan het dan dat zoveel innovatieve ideeën ‘mislukken’?

Waarom het moeilijk is

Het komt niet helemaal van de grond

Dat heeft mogelijk te maken met de manier waarop strategievorming plaatsvindt: top-down, zonder optimaal gebruik te maken van de kennis, kunde en betrokkenheid van andere stakeholders. Strategy by design breekt tradities en opent nieuwe deuren.

innovatie

Je moet het ook ‘kunnen’

Elk bedrijf wil innoveren, stilstand is achteruitgang. Geen enkele manager neemt genoegen met verouderde producten of diensten, of laat zich gelaten voorbijstreven door concurrenten. Vaak is innovatie dus meer een kwestie van ‘kunnen’ dan ‘willen’. En in dat ‘kunnen’ valt wat ons betreft nog heel veel voordeel te behalen. Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie daadwerkelijk kan innoveren? Een nieuwe aanpak voor strategiebepaling is de eerste stap in de goede richting.

noodzaak voor nieuwe aanpak

Design thinking

Strategy by design is gebaseerd op de basisprincipes van design thinking, een werkwijze die veel wordt toegepast bij het lanceren van nieuwe producten en diensten. Bij design thinking maak je gebruik van verschillende disciplines, kijk je door andermans ogen, blijf je herontwerpen en toets je prototypes in de praktijk. Tijdens strategy by design pas je deze principes toe op het maken van een strategie. Door interne en externe stakeholders letterlijk en figuurlijk een stem te geven, creëer je een levensvatbare strategie. Dat uit zich in de volgende voordelen:

  • Aansluiting bij de wensen en verwachtingen van de doelgroep
  • Draagvlak binnen alle lagen van de organisatie
  • Duidelijke stappen om de strategie in de praktijk te brengen
  • Helder overzicht van uitdagingen en resultaten
  • Wendbaarheid van de organisatie in algemene zin

hoe dan wel?

Innoveren met behulp van strategy by design

Strategy by design is gebaseerd op de basisprincipes van design thinking, een werkwijze die veel wordt toegepast bij het lanceren van nieuwe producten en diensten. Bij design thinking maak je gebruik van verschillende disciplines, kijk je door andermans ogen, blijf je herontwerpen en toets je prototypes in de praktijk. Tijdens strategy by design pas je deze principes toe op het maken van een strategie. Door interne en externe stakeholders letterlijk en figuurlijk een stem te geven, creëer je een levensvatbare strategie. Dat uit zich in de volgende voordelen:

  • Aansluiting bij de wensen en verwachtingen van de doelgroep
  • Draagvlak binnen alle lagen van de organisatie
  • Duidelijke stappen om de strategie in de praktijk te brengen
  • Helder overzicht van uitdagingen en resultaten
  • Wendbaarheid van de organisatie in algemene zin
Harald Middel, directeur strategie en concept bij theFactor.e

contact

Verder praten?

Wil je meer weten over wat strategy by design voor jouw organisatie kan betekenen neem dan contact op met Harald.

Neem contact op met Harald