Waarom het moeilijk is
Het komt niet helemaal van de grond
Dat heeft mogelijk te maken met de manier waarop strategievorming plaatsvindt: top-down, zonder optimaal gebruik te maken van de kennis, kunde en betrokkenheid van andere stakeholders. Strategy by design breekt tradities en opent nieuwe deuren.
innovatie
Je moet het ook ‘kunnen’
Elk bedrijf wil innoveren, stilstand is achteruitgang. Geen enkele manager neemt genoegen met verouderde producten of diensten, of laat zich gelaten voorbijstreven door concurrenten. Vaak is innovatie dus meer een kwestie van ‘kunnen’ dan ‘willen’. En in dat ‘kunnen’ valt wat ons betreft nog heel veel voordeel te behalen. Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie daadwerkelijk kan innoveren? Een nieuwe aanpak voor strategiebepaling is de eerste stap in de goede richting.
noodzaak voor nieuwe aanpak
Design thinking
Strategy by design is gebaseerd op de basisprincipes van design thinking, een werkwijze die veel wordt toegepast bij het lanceren van nieuwe producten en diensten. Bij design thinking maak je gebruik van verschillende disciplines, kijk je door andermans ogen, blijf je herontwerpen en toets je prototypes in de praktijk. Tijdens strategy by design pas je deze principes toe op het maken van een strategie. Door interne en externe stakeholders letterlijk en figuurlijk een stem te geven, creëer je een levensvatbare strategie. Dat uit zich in de volgende voordelen:
- Aansluiting bij de wensen en verwachtingen van de doelgroep
- Draagvlak binnen alle lagen van de organisatie
- Duidelijke stappen om de strategie in de praktijk te brengen
- Helder overzicht van uitdagingen en resultaten
- Wendbaarheid van de organisatie in algemene zin
hoe dan wel?
Innoveren met behulp van strategy by design
Strategy by design is gebaseerd op de basisprincipes van design thinking, een werkwijze die veel wordt toegepast bij het lanceren van nieuwe producten en diensten. Bij design thinking maak je gebruik van verschillende disciplines, kijk je door andermans ogen, blijf je herontwerpen en toets je prototypes in de praktijk. Tijdens strategy by design pas je deze principes toe op het maken van een strategie. Door interne en externe stakeholders letterlijk en figuurlijk een stem te geven, creëer je een levensvatbare strategie. Dat uit zich in de volgende voordelen:
- Aansluiting bij de wensen en verwachtingen van de doelgroep
- Draagvlak binnen alle lagen van de organisatie
- Duidelijke stappen om de strategie in de praktijk te brengen
- Helder overzicht van uitdagingen en resultaten
- Wendbaarheid van de organisatie in algemene zin