opinie

Google verbetert privacy voor eindgebruikers

Martijn

Google Consent v2 is er, wat nu?

Deze maand kondigde Google de nieuwe privacy instellingen van ‘Google Consent v2’ aan. Hiermee zetten zij een volgende stap in het beter voldoen aan de Europese regelgeving (de GDPR) en haar Nederlandse counterpart, de Algemene Verordering Persoonsgegevens (AVG).

Via deze instellingen zijn eindgebruikers meer in control in het bepalen of hun data met platformen zoals Google Ads gedeeld mag worden. Er kan nu (via de cookie instellingen) worden aangegeven of de eventuele statistische data (in Google Analytics) gedeeld mag worden richting Marketing platformen zoals Google Ads.

Wanneer een gebruiker aangeeft dat dit niet mag, wordt deze voorkeur binnen Google Analytics opgeslagen en gerespecteerd wanneer er een koppeling wordt gelegd tussen Google Analytics en Google Ads.

Oke, wat nu te doen?

De instellingen hebben in eerste instantie dus vooral invloed wanneer u actief gebruik maakt van Google Ads. Maar Google kennende, is dit de eerste van een serie grotere aanpassingen om verantwoordelijker met de privacy voorkeuren van eindgebruikers om te gaan. We adviseren u daarom ook om deze instellingen sowieso over te nemen, ongeacht of u gebruik maakt van Google Ads.

Google ligt in Europa al langere tijd onder vuur vanwege de dataverzameling die zij voor veel websites uitvoeren. Het heeft even geduurd, maar Google zet hiermee belangrijke stappen om te voldoen aan de strenge eisen die via de GDPR aan Europese organisaties worden opgelegd.

Bij theFactor.e vinden we het belangrijk dat we verantwoordelijk met de privacy, maar ook de voorkeuren van eindgebruikers omgaan. We moedigen daarom van harte aan dat u zo snel mogelijk de nieuwe instellingen van Google Consent v2 opneemt in uw meetmethode, zodat uw eindgebruikers meer in control zijn over hun eigen data. Afhankelijk van uw eigen implementatie kan dit vanuit het GA4 meetscript gebeuren, of, als u werkt met Google Tag Manager, kunt u de instellingen daar relatief eenvoudig opnemen.

Uiteraard kunnen we u hierin adviseren, ondersteunen of het volledig voor u uitvoeren.

Doelstellingen, data en visualisatie

Onze Human First gedachte betekent ook dat we op het gebied van data veel belang hechten aan eindgebruikers.

We specialiseren ons in het werken met data: vanuit doelstellingen en KPI’s komen tot een meetplan afgestemd op uw site of applicatie, de inrichting van datapunten en de uiteindelijke visualisatie op handige dashboards. Waarbij de privacy voorkeuren van uw eindgebruikers hoog in het vaandel staat.

Het resultaat is dat u via realtime dashboards gemakkelijk kan monitoren hoe uw online uitingen functioneren, hoe u deze kunt optimaliseren. Maar bijvoorbeeld ook voor verantwoording en/of sturing op cijfers, zijn dergelijke dashboards een verademing.

Practice what you preach

Als je waarde hecht aan de privacy van je eindgebruikers adviseren we je om de instelling op te nemen in je meetplan. Kom je er niet uit? Martijn denkt graag me je mee.

 

Neem contact met mij op vrijblijvend te praten over het ophalen, inrichting en/of visualiseren van data.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.