Wat is een design system?
Deze veelgehoorde term staat voor een verzameling van herbruikbare componenten waarmee nieuwe producten op snelle en efficiënte wijze worden gebouwd. Een design system is schaalbaar, toegankelijk, herbruikbaar, consistent, robuust en opzichzelfstaand. Hoe werkt dat precies? Heeft jouw organisatie baat hierbij? In dit artikel zoomen we in op 4 belangrijke voordelen.
de 4 voordelen
1. Een basis voor je visuele identiteit
Technologie verandert razendsnel. In de haast om verbeterde, digitale producten te leveren verdwijnt het aspect ‘design’ vaak naar de achtergrond. In eerste instantie lijkt een andere button of afwijkende kleurstelling niet erg, maar als je al deze ogenschijnlijk kleine aanpassingen bij elkaar op telt, verdwijnt de visuele identiteit van je bedrijf langzaam naar de achtergrond. Voor je het weet heb je een ratjetoe aan goedbedoelde designelementen die de oorspronkelijke huisstijl om zeep helpen.
2. Geschikt voor adaptaties
Betekent dat dan dat je de komende jaren vast zit aan de keuzes die je 5 jaar geleden hebt gemaakt? Welnee. Een design system is als het ware nooit ‘af’. Zo kan je blijvend veranderingen doorvoeren, bugs fixen, extra componenten toevoegen en ga zo maar door… Vergelijk het met een levend organisme. Bijvoorbeeld een plant die aandacht, water, voeding en de juiste hoeveelheid zonlicht nodig heeft. Hij mag dan wel extra bladeren, nieuwe bloemen of een andere pot krijgen: het blijft diezelfde plant. Dé plant van het kantoor.
3. Schaalbare designoplossing
Een design system is een eenmalige, serieuze investering die in de loop van de jaren met je organisatie meegroeit. Dus als er eenmaal een fundering staat, dan hoef je bij het ontwikkelen van digitale producten en diensten niet opnieuw het wiel uit te vinden. In plaats daarvan borduur je voort op het reeds bestaande design system. Daardoor kun je sneller en kostenefficiënter doorontwikkelen, waardoor je vlotter ‘de markt op kan’.
4. Consistentie in de breedste zin van het woord
Producten en diensten met een gemeenschappelijke uitstraling en werking. Weinig tot geen (interne) discussies over stijl en functionaliteit. Alle ontwikkelingen standaard in lijn met het merk en imago. Deze situatieschetsen zijn allemaal voorbeelden van de consistentie die een goed design system biedt. Klinkt dat als muziek in de oren? Wellicht wordt het tijd om de invoer van een design system serieus te overwegen.
Past een design system bij mijn organisatie?
Organisaties die hierin investeren, moeten zich realiseren dat ze geen kant-en-klare oplossing aanschaffen. In plaats daarvan kiezen ze voor een ‘product’ dat nooit af is, onder andere vanwege de snel veranderende markt en de ontwikkeling van het bedrijf. Daarnaast moeten er harde keuzes gemaakt worden. Daarvoor is het belangrijk dat alle betrokkenen in een bedrijf dezelfde taal leren spreken.