Online transformatie

CNV Vakmensen behartigt belangen van 135.000 leden. Door vergrijzing en de veranderende maatschappij was er jarenlang sprake van een daling in ledenaantallen.

Tijd om het roer drastisch om te gooien en een nieuwe weg in te slaan. Na twee jaren van intensieve samenwerking ontving CNV vakmensen in 2016 de Dutch Interactive Award in de categorie corporate.

  • 42% groei online bezoek
  • 20% aanwas jonge leden
  • 1 Dutch Interactive Award

Van zenden naar luisteren

Erbij horen, luisteren naar wat ‘vadertje vakbond’ bepaalt. Voor de werknemer van nu hoeft het niet zo nodig. CNV Vakmensen was een zendende organisatie, die dacht vanuit het collectief. Maar mensen willen juist antwoorden. Hoe zit het met toeslagen? Waar heb ik precies recht op? Bij dat soort praktische, persoonlijke kwesties start de meerwaarde die een bond online kan bieden.

We stelden kernvragen zoals: “Wie zijn jullie eigenlijk?” en “Wat is jullie bestaansrecht?” Zo ontstond het fundament voor de online transformatie.

Hoe meerwaarde bieden?

Mensen  betrekken en verbinden op basis van thema’s, met relevante informatie en bijpassende diensten.

We ontwikkelden conceptbouwstenen die abstracte begrippen als “persoonlijk en betrokken, laagdrempelig, servicegericht” door vertaalden naar concrete interactie. Voor elke doelgroep, via elk kanaal en apparaat.

Informatie ontsluiten en de dialoog aangaan

In een notendop hebben we deze zaken gerealiseerd:

  • Belangrijke informatie uit CAO’s is goed vindbaar.
  • Leden (en niet-leden) gaan met elkaar in dialoog en praten mee in jeachterban.nl
  • Slimme tools waarmee een individu sterker in zijn schoenen staat.
  • Er zijn als iemand hulp nodig heeft.
  • Bestaande leden zijn beter voorzien van relevante informatie dankzij het koppelen van databronnen.
  • Het inzetten van personalisatie voor niet-leden helpt in het bieden van een goede gebruikerservaring.

Implementeren en blijven ontwikkelen

Het agile team, waar CNV Vakmensen onderdeel van is, draagt dagelijks zorg voor verbeteren en uitbreiden van het platform, waar Sitecore een belangrijk onderdeel vormt van de architectuur.

Dit alles op basis van analytics, real-time dashboards en het raadplegen van eindgebruikers.

Meer weten?