Case/

Eén verhaal voor de grootste vakbond van Nederland

FNV

De FNV zet zich in voor een zekere toekomst, veilig werk, en een fatsoenlijk inkomen voor hun 1 miljoen leden. Maar hoe zorg je dat mensen anno nu lid worden en blijven van een vakbond? Hoe maak je je verhaal duidelijk als je zoveel verschillende dingen doet?

1. Empathize

De kern

  • 1.1 Less is more

    De uitdaging waar we samen voor stonden was: Hoe kan de FNV tot 1 simpel en kernachtig verhaal komen? Een verhaal dat simpel is, en waardoor het in 1 klap helder is voor de doelgroep wat de FNV doet en waar ze voor staat. En een verhaal dat zorgt voor interne verbinding in een complexe en politieke organisatie als de FNV.

“We hebben alles wat FNV doet kunnen terugbrengen tot 1 zin en 5 heldere doelen. Het is nu duidelijk waarom je lid moet worden van de FNV.”

_Mireille Stomp Communicatie concepter/strateeg

2. Harmonize

Door co-creatie een heldere rode draad

  • 2.1 1 missie en 5 doelen

    In samenwerksessies en interviews met interne stakeholders en eindgebruikers hebben we alle strategieën en doelen samengebracht. Dit resulteerde in een aangescherpte missie en 5 simpele, heldere doelen. Deze missie en doelen verbinden alles wat de FNV is en doet. Ze zijn de ruggengraat van het verhaal.

    “Ik had niet verwacht dat we zo snel de rode draad boven water zouden krijgen.”

    Elsje Deuring - Eindredacteur FNV-website

  • 2.2 Testen, testen, testen

    Zowel de inhoud als het taalgebruik is meerdere malen getest in ons mobiele usability-lab Billy. Deze feedback is in presentaties en compilatievideo’s breed gedeeld binnen de FNV. Door deze constante feedbackloop sluit het verhaal beter aan bij de belevingswereld en het taalniveau dan de doelgroep.

  • 2.3 Verbinding is de basis

    In een grote, complexe organisatie kan het een hele kunst zijn om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Door ons proces van co-creatie en feedback van eindgebruikers ontstond interne verbinding en draagvlak. Het aangescherpte verhaal van de FNV is inmiddels niet meer alleen de basis voor de online communicatie, maar wordt ook toegepast in de toekomstvisie van het bestuur.

Volgende Case/

Extra waarde voor vakbond door digitale transformatie

CNV Vakmensen

Up next