Case/
Experience design maakt wetenschap toegankelijk
ERIBA
human first
digital agency
Case/
ERIBA
Waarom wordt de één gezond 80 en de ander al jong chronisch ziek? Onderzoekers van European Research Institute for the Biology of Ageing (ERIBA) proberen de biologie van veroudering te ontrafelen en willen deze kennis op een makkelijke en toegankelijke manier delen met een groot publiek.
Processen van veroudering spelen zich af in mechanismen op micro-biologisch niveau: alles wat zich afspeelt tussen cellen en het kleinste element van ons DNA. Dat is best ingewikkeld om uit te leggen aan het brede publiek. Hoe matchen we het beeld dat ERIBA onderzoekers hebben van het menselijke lichaam met het beeld dan je als mens zelf in de spiegel ziet? Dat is nog niet zo eenvoudig.
_Harald Middel Directeur strategie en creatie
We hebben ons eerst verdiept in hoe het menselijk lichaam is opgebouwd en hoe we verouderen. Het werd al snel duidelijk dat het enorm complex en abstract is wat de onderzoekers van ERIBA doen. En dat er ontzettend veel passie, toewijding en doorzettingsvermogen onder de onderzoekers is. Dit moest beide terugkomen in de online leeromgeving.
We lieten ons inspireren door Charles en Ray Eames en combineerden hun “The powers of 10” met de film “Fantastic Voyage”. Zo kwamen we tot een digitale reis door het lichaam van een vrouw die langzaam veroudert. Als je start met scrollen zoom je (als een soort microscoop) in op het lichaam van de vrouw. Zodra je door haar huid dringt, begint je interactieve reis. Zo ontdek je op welke micro-biologische niveaus in het lichaam, welk type onderzoek wordt gedaan.
Als je verder scrolt, ontdek je op een simpele, interactieve manier wat de principes zijn van veroudering. Wetenschappers vertellen hoe hun onderzoek in elkaar zit en wat het mogelijk kan bijdragen aan een langer en gezonder leven. Ze staan ook stil bij wat het voor hen persoonlijke betekent. De moeilijke uitdagingen die ze soms tegenkomen en hoe ze daar mee om gaan. Op een manier die iedereen kan begrijpen.
Met de digitale ervaring die we voor ERIBA hebben ontwikkeld, zijn we genomineerd voor een Dutch Interactive Award in de categorie ‘Disrupter of the year’.
Meer weten over deze case?
Volgende Case/
Aeres
Up next