Case/

Extra waarde voor vakbond door digitale transformatie

CNV Vakmensen

Mensen kijken tegenwoordig anders naar het belang van een vakbondslidmaatschap dan vroeger. En dat leidt tot teruglopende ledenaantallen. Tijd dus voor een herdefiniëring van wat CNV Vakmensen kan betekenen.

1. Empathize

Tijd voor vernieuwing

  • 1.1 Anders verbinden

    "De vakbond is niet meer een organisatie waarbij je je automatisch aansluit en waarvan je je leven lang lid blijft", zegt Albert Daverschot (hoofd Marketing, Communicatie en Sales bij CNV Vakmensen). "Alle vakbonden zijn eigenlijk te lang op de oude voet doorgegaan, zonder genoeg oog te hebben voor het teruglopende ledenaantal, zonder genoeg te luisteren naar wat de samenleving wil, wat onze leden van ons verwachten."

    Het tijdperk van collectiviteit is voorbij, nieuwe generaties zijn individualistischer en verbinden zich via andere kanalen.

"Als je terugkijkt naar wat er staat hebben we met z'n allen echt een heel mooie landschap neergezet."

_Henri Flokstra Scrum Master / Product Owner theFactor.e

2. Harmonize

Persoonlijker & meer interactie

  • 2.1 Faciliteren

    Jongere generaties willen gefaciliteerd worden, in plaats van dat ze alles uit handen wordt genomen. De arbeidsmarkt vraagt dus om een andere aanpak dan vroeger. CNV Vakmensen wilde persoonlijker communiceren in een interactieve dialoog met hun doelgroep.

  • 2.2 Van zenden naar luisteren

    Om te veranderen van een zendende naar een luisterende organisatie, beantwoordden we samen vragen als “Wie zijn jullie eigenlijk?” en “Wat is jullie bestaansrecht?” In een aantal sessies ontstond het fundament voor de online transformatie. Meer gericht op individuele en praktische vragen.

  • 2.3 Van strategie naar concrete interacties

    We vertaalden abstracte begrippen als “persoonlijk en betrokken, laagdrempelig, servicegericht” naar concrete interactie. Voor elke doelgroep, via elk kanaal en apparaat. Een goed voorbeeld is de vorstverlet-app voor mensen in de bouw. De app geeft een melding als op de locatie van de gebruiker het vorstverlet in werking treed, en geeft inzicht in rechten en plichten.

Volgende Case/

Betere online dienstverlening voor 1 miljoen mensen

FNV

Up next