Zondagochtend. Op Instagram krijg je een advertentie van een paar schoenen die je gister hebt bekeken. Zondagmiddag. Via Facebook word je geattendeerd op het nieuwe boek van je lievelingsschrijver. Dit gebeurt allemaal met behulp van algoritmes, die jou in steeds meer bubbels en funnels onderverdelen. Net zolang totdat jij alleen nog maar gepersonaliseerde content ziet. In hoeverre is dat ethisch verantwoord?

De toegevoegde waarde van algoritmes

Vroeger waren de marketingopties beperkt. Een billboard langs de kant van de weg, een peperdure commercial op de tv, een radiospotje met pakkende jingle. Te massaal? Dan kon je altijd nog adverteren in de wijkkrant of in een bepaald tijdschrift. Sinds de komst van het internet breiden deze opties zich in rap tempo uit.

Nooit eerder was je zo dicht bij je klant als anno 2018. Via gepersonaliseerde marketing kun je jouw producten en diensten op individueel niveau aan de man brengen. En de ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op, met steeds slimmere algoritmes tot gevolg. Maar wat betekent dat voor de consument? In hoeverre beïnvloeden de algoritmes hun blik op de wereld?

Je digitale wereld wordt steeds kleiner…

Als consument ben je best blij met een voorgeschotelde vacature die jou op het lijf geschreven is. Of een aanbeveling voor een artiest in je favoriete genre. Maar in hoeverre is dat jouw eigen, bewuste mening? Met behulp van algoritmes wordt elke consument in een generiek hokje geplaatst. In dit hokje is slechts ruimte voor een aantal meningen en interesses, die aansluiten bij het dataprofiel. Helaas is er geen ruimte voor ‘andersdenkende’ content, terwijl dat soort content juist verrijkend kan zijn.

Kortom: omarm de mens achter het algoritme

Tot op zekere hoogte bieden algoritmes uitkomst, zowel voor bedrijf als consument. Het wordt echter gevaarlijk als een algoritme ‘blind’ wordt ingezet, zonder oog te hebben voor de mens achter de data. Jij, dus. Daarom adviseren wij organisaties om het algoritme te zien als hulpmiddel, en niet als doel op zich. Waar dient het algoritme voor? Welke antwoorden zoek jij als consument? Wat wordt er gedaan met de uitkomsten? Door dergelijke vragen te stellen, zoeken wij bij theFactor.e de ideale balans tussen mens en technologie. Hiermee willen wij waarde creëren. Niet alleen voor organisaties, maar ook zeker voor de consument.

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen?
Bedankt ! Fijn dat je op de hoogte wil blijven.