Tips vanuit het hart van de digitale zaak

van professionals voor hun klanten

Als professional kom je bij verschillende bedrijven over de vloer waar je regelmatig dezelfde problemen tegenkomt. Hier lees je welke dat zijn en geven theFactor.e'ers tips vanuit UX, techniek en consultancy perspectief. Heb je aanvullingen? Laat maar weten!

Houd het simpel!

Zaken worden vaak onnodig complex gemaakt. Houd het simpel zodat je alles wat er te gebeuren staat goed kunt uitleggen in alle lagen van je organisatie.  Een manier om iets simpeler te maken is om juist het tegenovergestelde te doen. Als je iets complexer maakt dan het hoeft te zijn ontlok je ook het verlangen naar een eenvoudiger weergave van de materie. Ga hier slim mee om! Ook jargon en containerbegrippen maken zaken onnodig complex. Vertel het ze in gewoon Nederlands.

Welke waarde wil je?

Het lijkt een wijd openstaande deur, maar toch! Begin altijd met deze vraag: “voor wie doe je het eigenlijk?” Stel je klant/doelgroep altijd centraal en besteed je budget aan zaken die waardevol zijn voor hen. Richt je werkproces hieromheen in en probeer minder ad hoc te werken en interne stakeholders te behagen die niet gaan over de inhoud. “Onze directeur vindt rood niet zo mooi”, is metaforisch voor uitspraken die we vanuit opdrachtgevers nog steeds kunnen krijgen anno nu.

Specifieke doelen

Definieer je aannames en maak je doelen zo specifiek als maar kan. Houd jezelf scherp op hoe je daadwerkelijk gaat aangeven wat de impact is van je nieuwe digitale oplossing, project of product.

Welk middel heb je echt nodig

Kortom, wat wil je bereiken voor en met je klant en zoek daarbij de passende digitale oplossing. Verwacht geen wonder van een website terwijl je eigenlijk een awareness campagne of een online ecosysteem nodig hebt.

Een noodoplossing of een duurzame oplossing

Er is daarbij ook een verschil tussen je geld besteden en investeren. Wil je iets voor de lange termijn mogelijk maken of ben je op zoek naar een noodoplossing. We zien dat organisaties soms kiezen voor noodoplossingen en daarvan verwachten dat ze duurzaam zijn. “Een geplakte band gaat vermoedelijk minder lang mee dan een nieuwe binnenband. Dat is onzichtbare waarde.”

Neem tijd voor interne processen en communicatie

Aandacht aan jezelf besteden en ervoor zorgen dat je de juiste mensen en middelen aan boord hebt is cruciaal. Zorg ervoor dat je je planning op orde hebt en blijf goed naar elkaar luisteren en met elkaar praten. Een van onze collega’s verbaasde zich er eens over dat twee mensen die tegenover elkaar zaten toch naar hem belden voor overleg.

Let ook op details

Besteed ook voldoende aandacht aan details, ook al lijkt dat soms qua prioriteitstelling of voor de bigger picture niet meteen relevant. De ervaring leert dat bij onvoldoende hierbij stilstaan dit als een boomerang bij je terugkomt. Soms pas na een jaar of langer, en dan heb je ineens een groter probleem. Dit geldt ook voor onderhoud en beheer. Bedenk goed wat je nodig hebt voor een duurzame werking, houdbaarheid én minder verstoringen.

Standaard daar waar kan

Een ander issue is dat meer standaardiseren helpt om efficiënter te werken. Neem de tijd en de moeite om hierin te duiken en standaardisatie in je vingers en mindset te krijgen. Het is even wennen, maar het betaalt zich dubbel en dwars uit.

Security

Iets wat bedrijven nog weleens over het hoofd zien is een goed security beleid. Voorkom vervelende en ongewenste datalekken. Bekijk daarom heel goed hoe je datastromen lopen en betrek zo snel mogelijk je eigen expert of een externe expert hierbij. Laat je niet overvallen!

Als je niet oppast nemen ze de boel over!

Investeer in je eigen mensen

Kijk naar het talent in je eigen organisatie en ga op zoek naar die briljant. Ze zijn er namelijk. Mogelijk is je eigen developer ook een goede strateeg. Laat bestaande rollen eens los en kijk naar individuele talenten. Je eigen mensen kennen je organisatie en zijn betrokken. Bovendien staan ze al op je payroll.

Zorg ervoor dat je eigen mensen blijven doorleren en ontwikkelen. Stilstand is achteruitgang. De inzichten die je krijgt via je eigen mensen zorgen voor waardevolle ‘eureka momenten’ die je niet wilt missen!

Neem daarbij goede stagiaires aan met een mening. Ze staan nog onbevooroordeeld in de wereld en kunnen met nieuwe inzichten en tools aan je boomstam schudden. Zet ze in als volwaardig personeelslid en geef hen verantwoordelijkheid. Een collega grapte: “als je niet oppast nemen ze de boel over.”

Wat is jouw probleem?

Of heb je een tip, laat maar weten, dan verwerken we ze in een volgend artikel.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?
Bedankt ! Fijn dat je op de hoogte wil blijven!