Saxion. Een grote hogeschool met de ambitie om maximale waarde te leveren aan student, werkveld en samenleving. Zoals John Bouwens (Adviseur & Business Informatiemanager bij Saxion) het zo mooi omschrijft: “Het is net een kleine stad, waar zo’n 30.000 mensen rondlopen.” En er komen regelmatig nieuwe inwoners bij: studenten die zich oriënteren op een studie, docenten die op zoek zijn naar een nieuwe baan en bedrijven die willen samenwerken. Die komen vroeg of laat bij het gemeentehuis, www.saxion.nl.

Een nieuw gemeentehuis

In 2017 was dat gemeentehuis aan vernieuwing toe. De renovatie werd grondig aangepakt: geen likje verf, maar een volledige verbouwing met alles erop en eraan. Er waren verschillende aannemers betrokken, waaronder Eight Media. Zij bedachten het concept en de vormgeving. Daarna werd theFactor.e aangehaakt voor de back-end, zoals technische migraties en het bouwen van nieuwe functionaliteiten. Niet op de laatste plaats Saxion zelf, onder andere voor strategie en content. Een team, een taak en 100% inzet. Jeffrey van Rossum (communicatieadviseur en product owner digitale media bij Saxion): “Er is altijd werk verzet. Iedereen is er enthousiast ingedoken, tot op de dag van vandaag. Ondanks de strakke deadlines, was er nooit een moment dat iemand zei: het is niet leuk meer, ik heb geen zin meer.”

team saxion sitecore

Het dreamteam

Met zo’n teamspirit kom je tot een prachtig product dat aansluit bij de doelen, het proces en de visie. En de eerste hoopvolle resultaten zijn al binnen. Jeffrey, enthousiast: “Er zijn niet alleen meer bezoekers, maar zij vinden ook sneller wat ze zoeken. Ze zijn langer op de site, lezen de content aandachtig, en de conversie is hoger. Er zijn bijvoorbeeld meer aanmeldingen voor de open dagen.”

Er zijn niet alleen meer bezoekers, maar zij vinden ook sneller wat ze zoeken. Ze zijn langer op de site, lezen de content aandachtig, en de conversie is hoger. Er zijn bijvoorbeeld meer aanmeldingen voor de open dagen.

Jeffrey van Rossum, communicatieadviseur en product owner digitale media

Dat is geen toeval. De nieuwe website is er volledig op gericht om individuele bezoekers te helpen. Daarbij is het heel relevant om te weten wie je bezoekers is en in welke fase hij of zij zit. Jeffrey: “De customer journey was leidend. Wanneer klikt iemand weg. Kan iemand niet vinden wat hij/zij zoekt, of is iemand nog in een oriënterende fase? Dat maakt nogal een verschil.” Om alvast inzicht te vergaren, werd usability lab Billy ingezet tijdens een open dag. Jeffrey, lachend: “Toen is Johan als propper bezig geweest om scholieren de website te laten testen. Terwijl het vroor. Maar het was wel heel nuttig.”

Billy reed naar Saxion

Stevige constructie dankzij BloomReach

Wij van theFactor.e zouden geen bouwers zijn als we geen aandacht schonken aan het constructiemateriaal. Want als je een nieuwe website bouwt, zijn er honderden platforms om uit te kiezen. Saxion koos voor BloomReach: “BloomReach had een heel goed verhaal. Hun hele visie, over de toekomst van de digitale wereld, sloot goed aan bij de ambitie van Saxion. Met BloomReach wordt een traditionele website een platform met veel functionaliteiten.”

Funfact: Saxion was het eerste bedrijf dat overging op BloomReach13. Dat was niet vanzelfsprekend. Dewi, Senior Developer bij theFactor.e: “Voorlopen is best wel spannend. Bij de tweede release hebben we bijvoorbeeld een configuratiefout ontdekt in het on-demand platform. BloomReach had dat zelf nog niet door omdat er nog niet veel bedrijven gebruik maakten van BloomReach 13.” Gelukkig zijn de lijntjes met BloomReach kort. “Toen we dat meldden, werd het snel verholpen. Bovendien gaat Leon (collega, red.) elk kwartaal naar BloomReach-meetings om up-to-date te blijven en feedback te geven. BloomReach neemt onze tips vaak mee naar een volgende release.”

Dewi MVP op BloomReach Connect

BloomReach Connect 2018, waar Saxion-teamlid Dewi een award won 😎

Solide uitvoering dankzij het toegewijde team

Alle ingrediënten waren aanwezig: de plattegrond, de bouwtekeningen, bouwmaterialen en een strakke planning. Aan de 17 teamleden om het te realiseren. Dat is goed gelukt, iedereen is erg te spreken over de onderlinge samenwerking. Zoals Jeffrey het kort samenvat: “Het team was een feestje.” Daar voegt John nog aan toe: “Alles werd super snel opgepakt en de lijnen bleven kort. Het was niet altijd makkelijk, er zijn een paar stevige woorden gevallen. Maar er werd altijd goed naar elkaar geluisterd. Het is een open, eerlijk, meewerkend en meedenkend team.” 

Alles werd super snel opgepakt en de lijnen bleven kort. Het was niet altijd makkelijk, er zijn een paar stevige woorden gevallen. Maar er werd altijd goed naar elkaar geluisterd. Het is een open, eerlijk, meewerkend en meedenkend team.

John Bouwens, Adviseur & Business Informatiemanager bij Saxion

Het genoegen is geheel wederzijds. Zo is het development van theFactor.e erg te spreken over de product owners van Saxion. Henri Flokstra (scrum master bij theFactor.e): “Ze (Jeffrey, Nienke en Menno, red.) waren echt heel goed: betrokken, intelligent, communicatief en beschikbaar. Er was wederzijds vertrouwen, er werd snel geschakeld. Ik wil ze bij deze even in het zonnetje zetten, zonder hen was het echt nooit gelukt.”

Tot slot kijkt men positief terug op de samenwerking met Eight Media. Er was wekelijks overleg om de focus te bepalen en om samen te sparren. Hoewel theFactor.e zelf een UX-team heeft, was het inspirerend om samen te werken met een ander bureau. Om het samen te vatten met John’s woorden: “De visie is verbeeld door Eight Media en tot leven gewekt door theFactor.e!”. Jeffrey voegt er nog aan toe dat de website nog steeds in ontwikkeling is. “We willen continu blijven verbeteren door gebruik te maken van Personalisatie en A/B-testing.”

Meer weten over Saxion of BloomReach?