Wekenlang hebben we nagedacht over een werksessie die onze opdrachtgevers helpt om grip te krijgen op hun digitale toekomst.
We zochten naar een strategische sessie waarin we in één dag één gedeelde visie vormen. Een visie waarin jij je doelen, je gebruikers, je stakeholders, techniek én je budget optimaal met elkaar kunt verbinden. vanuit de doelen (waarden) van zowel bedrijf en haar medewerkers, als stakeholders, de gebruikers, techniek en budget.

Een visie die wij dan vervolgens kunnen vertalen naar praktische stappen waar de organisatie gelijk mee aan de slag kan. En dat allemaal vanuit een positieve insteek: leren kijken vanuit kansen, waarden en mogelijkheden. En dit is het resultaat:

#GetWiser is een multi-disciplinaire strategie sprint van 1 dag

Een Design Sprint brengt  je in 1 week van een probleem naar een oplossing. In een Strategie Sprint (#GetWiser) ontdek jij in 1 dag waar kansen liggen in je digitale omgeving. Nieuwe businesskansen, (nog) verborgen klantbehoeften, een betere inzet van je kanalen, afpellen van je interne blokades.

Het centrale  doel is dat jij weet hoe je grip kan krijgen en zelf regie kunt nemen. Bovendien, door alle beslissers binnen jouw organisatie erbij te betrekken creëer je een gedeelde visie en weet iedereen waar de kansen liggen en waar de zaken zitten die het benutten van deze kansen kunnen tegenwerken.

“Wij geloven dat het enorm waardevol is om met alle expertises en alle stakeholders om tafel te gaan om de digitale uitdaging waar het bedrijf voor staat van alle kanten te bekijken.”

#getWiser sessie in gang

In de voorbereiding hebben we een aantal randvoorwaarden bepaald. “De succesvoorwaarden voor de sessie.”

  • Timeboxing: Strak ontworpen en geregisseerd zodat alles aan bod gaat komen
  • De juiste set met  co-creatieve werkvormen
  • Ruimte voor gezelligheid en openheid zodat betrokkenheid ontstaat
  • Wij moeten min mogelijk zenden en praten en veel vragen en laten doen.
  • De juiste flow: staan versus zitten:, goed eten en drinken … Alles strak geregisseerd om de concentratie optimaal en de sfeer los te houden.

De dag van de sessie bleek een mooie dag. Strak blauwe lucht, wat altijd al voor een glimlach zorgt. De sessie vond plaats in onze Amsterdamse locatie aan het IJ. Een mooie plek die direct al voor de nodige inspiratie zorgt.

Vragen waar we antwoord op wilden hebben:

Werkt de flow??

De dag was qua timekeeping zeer strak geregisseerd en dat moet getest worden … Hebben alle onderdelen voldoende ruimte? Kunnen er onderdelen ingekort worden?

Tijden de dag bleek dat hier en daar zeker aanscherping aangebracht moet worden. Op onderdelen. Overall bleek gelukkig dat wat wij willen bereiken inderdaad haalbaar is binnen een dag. Aanpassen op onderdelen is goed te doen.

Kunnen alle deelnemers hun concentratie en energie vasthouden?

Dat het tijdschema her en der aanscherping nodig heeft merkte je direct in de concentratie van alle deelnemers. Wat Marieke van Dommele, Manager Communicatie van Amerpoort, ons later in haar feedback teruggaf : “Na de lunch hadden we even een dip en stond net het onderdeel op het programma dat niet echt goed werkte en waar jullie zelf ook niet echt tevreden over waren.”

Verwachtingsmanagement goed geregeld?

Is het voor iedereen op basis van de briefing duidelijk wat er gaat gebeuren en wat de te verwachten resultaten zijn? Dat bleek goed. We hadden van te voren meerder malen contact gehad met Amerpoort. Via onze vragenlijst konden wij (en zij) ons goed op maat voorbereiden voor de sessie. Wat de verwachte uitkomsten zijn gaan we helderder neerzetten.

En? Werkt het?

Komen wij samen door middel van deze werkwijze met resultaten waar de onderneming wat mee kan? Een visie voor de lange termijn en directe praktische stappen voor de korte termijn?

Ja. Het is enorm nuttig. Niet alleen zij maar ook wij leerden deze dag de onderneming en haar kansen kennen. Er is een visie uitgekomen met daarnaast haalbare stappen gericht op een van de belangrijkste punten (door ons samen in de loop van de dag bepaalt).

“Het was nóg mooier geweest als we de deur uit waren gelopen met een begin van een plan van aanpak.”

#getWiser sessie in volle gang

De lifecycle* toepassen voor dat we in de klantreis duiken, is dat nuttig?

Tijdens de ontwikkeling van deze werksessie vroegen we ons af wat de waarde van een lifecycle voorafgaand aan de klantreis kan zijn. Vergroot dat je inzicht? Of werkt het juist alleen verwarrend?

* Een lifecycle lijkt op een klantreis alleen hier schets je de levensloop van de persona en geeft hierin de pieken weer waar de onderneming duidelijk in beeld is of zou moeten zijn.

Ja. Het was van toegevoegde waarde. de toekomst moet uitwijzen of dat alleen bij Amerpoort geldt. Om overkoepelender te kijken naar de persona en niet “enkel” naar de klantreis blijkt inzichten naar boven te brengen die je anders niet krijgt. In het geval van de doelgroep die we deze dag voor Amerpoort uitlichtten werden er pieken zichtbaar  gedurende de levensjaren van de persona waar Amerpoort van waarde kan zijn. Die zie je niet als je focust op het heden alleen.

De dag zelf was ‘a good vibe’

Amerpoort was enthousiast en gaf aan dat zij vrij fundamentele nieuwe inzichten hebben gekregen. Die uitkomsten worden op dit moment intern met verschillende stakeholders besproken. Wij leren veel van het bedrijf in de sessie. Wat hen drijft, hoe zorg zich ontwikkelt, hoe hun organisatie werkt, enz. enz. Daardoor kunnen wij weer beter op hun vragen en behoeften inspelen.

We durven nu hardop te zeggen dat #GetWiser mag blijven als één van de zogeheten scenario’s  in ons aanbod waarmee we opdrachtgevers kunnen helpen. We zullen deze altijd op maat toepassen. Maar net zoals onze andere scenario’s: de basis staat.

“We kijken nog steeds met veel plezier terug op de bijeenkomst met jullie. Het was mooi om als online team een dag te kunnen reserveren voor verbeteringen in onze online strategie.”