Billy kan je niet ontgaan zijn. Al twee jaar rijdt ons mobiele usability testlab naar diverse gebruikers toe om websites en applicaties te testen. Met succes! Na twee jaar heeft Billy zijn diensten en waarde absoluut bewezen. Nu wordt het hoog tijd voor een nieuwe Billy, die op alle fronten nóg beter presteert!

Van gekscherend idee tot succesvolle dienst

Hoe is het ook alweer begonnen? Het idee voor Billy werd geboren tijdens onze innovatieweek in 2016. Tijdens deze memorabele week waren we op zoek naar het antwoord op de vraag:

Hoe kunnen we zo flexibel mogelijk gebruikstesten afnemen, zonder dat het hysterisch, duur en complex wordt?

Het antwoord bleek zowel simpel als vernieuwend. We moeten zelf naar de gebruikers toegaan! Met een bus waarin alles staat wat we nodig hebben om websites en applicaties met eindgebruikers te testen. En dat alles in een huiselijke sfeer.

Billy maakt gebruikerstesten toegankelijk

Meteen begon het schetsen en brainstormen. Hoe zorgen we er bijvoorbeeld voor dat gebruikers zich op hun gemak voelen? Nou, door Billy in te richten als huiskamer. En door naar de plek te rijden waar de doelgroep zich daadwerkelijk bevindt. Want een gebruikerstest is al beladen genoeg. Als testpersoon heb je het gevoel dat jij zelf aan een test onderworpen wordt en je wilt het graag ‘goed doen’. Je bevindt je ook nog eens op een vreemde plek, met een device wat je niet gewend bent, met mensen die je niet kent… Met Billy zijn deze gevoelens verleden tijd!

Billy maakt gebruikerstesten betaalbaar

De gemiddelde gebruikerstest heeft heel wat om het lijf. Je moet een testscenario opstellen, testpanel organiseren en uitnodigen, prototype maken, usability tests afnemen en de bevindingen rapporteren…  Al met al neemt dit proces gemiddeld 4 tot 6 weken in beslag. Vaak weet je niet eens zeker of je met de juiste doelgroep om tafel zit… Met Billy kunnen we in een dag een gebruikerstest organiseren. We bespreken samen het testscenario en rijden meteen door naar de doelgroep! Dat scheelt een hoop tijd en geld. Sterker nog, met dit concept wordt structureel testen onder je doelgroep haalbaar.

Hoe is het Billy 1.0 in zijn eerste jaar vergaan?

Na de innovatieweek waren we zo enthousiast over Billy 1.0 dat we zo snel mogelijk aan de slag wilden! De eerste de beste bus die we op Marktplaats vonden, kochten we. Vervolgens gingen we met lijmpistolen in de weer om het laminaat te leggen. We plaatsten een bankje en bureau, zorgden voor wat kleedjes en gezellige foto’s en monteerden zonnepanelen op het dak. Niets stond ons nog in de weg om te gaan testen! Onderstaande infographic laat zien hoe Billy’s eerste levensjaar eruitzag:

Billy jaar 1

Billy kreeg meteen veel fans…

Onderstaande afbeelding laat zien welke bedrijven wij in de afgelopen tijd hebben verblijd met Billy’s diensten:

klanten billy

Waarom dan een Billy 2.0?

Billy’s eerste levensjaar was een succes, net als Billy’s tweede levensjaar.  Maar na verloop van tijd toonde onze Billy-bus wat mankementen… Gaandeweg kwamen we er bijvoorbeeld achter dat de laadbak – die we als testruimte hadden ingericht – steenkoud is in de winter. Een vers kopje koffie of thee aanbieden was lastig, want onze zonnepanelen trokken het niet. En met 400.000 kilometers op de teller stonden we vaker bij de garage dan bij de eindgebruiker…

Hebben we spijt van ons soms best wel naïef handelen? Nee! Billy 1.0 was een experiment voor ons om het concept te toetsen. Kun je gebruikstesten afnemen in een bus? Voelen mensen zich inderdaad op hun gemak in een woonkamer op vier wielen? Wat vinden klanten er eigenlijk van? Willen zij gebruik maken van de diensten van Billy? Kort gezegd was het antwoord op alle vragen ‘ja’. Daarom is het hoog tijd voor een nieuwe Billy!

Vanaf nu ‘classy’ op weg naar online gebruiksgemak!

Billy 2.0 is een spiksplinternieuwe bus die volledig geoptimaliseerd is. In de breedste zin van het woord: van de kwaliteit van de testen tot en met het interieur. Hij is professioneler, comfortabeler en efficiënter. Daarnaast kan er een extra persoon mee naar de testlocatie. Bijvoorbeeld de opdrachtgever, of een van de teamleden van het project. Uiteraard is de nieuwe Billy voorzien van een kachel, zodat we in de winter niet met mutsen en wanten aan de slag hoeven. Oftewel, met Billy 2.0 kunnen wij nóg betere gebruikerstesten aanbieden!

Vrijdag 21 september komt de nieuwe Billy thuis. Hij is direct klaar om aan de slag te gaan! Ben je benieuwd hoe hij eruit ziet? Of wil je direct gebruik maken van zijn diensten? Neem contact op met Birgit of Mireille of klik hier voor meer informatie over Billy.