agile samenwerken

Innoveren? Ideeën concreet maken

Innoveren. Iedereen roept het, maar wie doet het? En hoe? Hieronder lees je waarom en in welke vorm wij innoveren tijdens ons werk. Op een agile manier.

Innoveren is cruciaal in onze branche

Wij zijn het ook verplicht aan onze opdrachtgevers en aan onze ambitieuze collega’s. Het internet is krap aan 30 jaar oud, de ontwikkelingen gaan razendsnel terwijl de impact ervan ontzagwekkend is op de wereld. En een prettige bijkomstigheid? Het is fantastisch om te doen.

Hieronder lees je hoe wij het aanpakken.

Ideeën pitchen en  multidisciplinair uitwerken

We kozen een format wat erg lijkt op het Startup weekend. In het kort: collega’s pitchen in één minuut hun innovatie idee waarop alle andere collega’s kunnen stemmen. Gedurende drie volledige werkdagen duikt een team met uiteenlopende skills, van sales en administratie tot aan development en design, op deze innovatie en komt tot een minimal viable product. De ideeën worden op de derde dag aan elkaar gepresenteerd en met het winnende idee gaan we concreet verder.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf

Dat proberen we te doen. De afgelopen jaren hebben wij als organisatie ingrijpende stappen gezet om tot een nieuwe, platte agile organisatie te komen. We zijn er nog niet, maar al wel flink gevorderd. Next steps zijn daarom logisch. Continu innoveren en jezelf steeds opnieuw uitvinden zijn standaard. Verandering ís de standaard.

Meer ondernemerschap en verantwoordelijkheid

Als overwegend creatievelingen en puzzelaars zijnde is innovatie en out of the box denken een levensbehoefte. Het mes snijdt aan twee kanten. Joyce Zuidema, verantwoordelijk voor human resources zegt hierover het volgende:

Buiten kaders denken en ontwikkelen zorgt voor geïnspireerde collega's die het beste van zichzelf geven, ook aan klanten. Joyce Zuidema, CHO

Wat gebeurt er met de minimal viable products

De ideeën worden in gezamenlijkheid verder ontwikkelt. Alle collega’s hebben daar tijd voor. Daar investeren we bewust in.

Een voorbeeld van een innovatie is dat we als team, als collega’s, tools ontwikkelen. Van heel eenvoudige tot aan complexe. De tools moeten onze klant helpen om een hardnekkig probleem op te lossen. Dat kan variëren van een CMS keuzetool, het creëren van draagvlak en het beheersen van projectadministraties tot aan de totstandkoming van een service voor MKB’ers. Zo staat al een en ander in de steigers en gaan we ontdekken of ze wel of niet levensvatbaar zijn.

Note: De werkvormen die we toepassen lijkt het meeste op hoe we designsprints uitvoeren voor opdrachtgevers.

We moeten als volwassenen meer in contact komen met hoe we als kinderen onbevangen de wereld ontdekten. Innoveren is evolueren. Harald Middel, directeur strategie en design

De uitkomsten

Deze ideeën zijn nu concreet in uitvoering:

De ‘Billy’ usabilitybus

Deze bus is gezellig ingericht als huiskamer en bedoeld om op locatie gebruikersonderzoeken te doen. We willen sneller en makkelijker antwoorden geven op hoe mensen websites gebruiken en waar ze naar kijken. Daarvoor werken we onder andere met een onderzoekstechniek die eye tracking heet. De bus is medio februari 2017 ‘klaar’ voor gebruik. We gaan ook met de bus op pad om websites van voetbalclubs, gemeenten, en bedrijven te testen. We delen de onderzoeksresultaten met jullie via artikelen op onze site. De eerste klanten hebben zich al gemeld, dus de bus kan meteen op pad zodra hij operationeel is. Lijkt het jou ook wat om de bus uit te testen op jouw website, met jouw doelgroep? Of door je eigen stakeholders die soms onvoldoende begrijpen waarom jij je druk maakt over je site? Gewoon even bellen of mailen.

De Ideeënfabriek

In de ideeënfabriek stellen we ons kantoor en onze mensen beschikbaar om bedrijven bij strategievorming te ondersteunen. Met gratis brainstormsessies en een consult. ‘What’s in it for us’ zou je dan denken? We leren steeds beter hoe complexe zaken eenvoudig te maken en leren nieuwe mensen en branches kennen. Heb jij een vraagstuk, een wens, een plan, een idee, een droom? En je wilt met professionals van gedachten wisselen over hoe je het intern over de bühne brengt, over of dit inderdaad een goede kans is voor je bedrijf, et cetera? Laat dan van je horen. Wij denken actief met je mee om jou te helpen je idee intern bij jouw organisatie te pitchen. Hier lees je er meer over en kan je je aanmelden.

Groningen Onbeperkt, de app voor minder validen

Deze app is in ontwikkeling, maar is minder snel te realiseren. Hier is subsidie voor nodig. Het doel is om de stad Groningen nog gastvrijer en toegankelijker te maken, ook voor minder validen. De app maakt gebruik van open data en genereert data, onder andere via user generated content. De doelgroep heeft  er behoefte aan blijkt na onderzoek. Op de vraag aan de doelgroep wat hen het meest belemmert in de stad kregen we het volgende antwoord: ‘de charme van de stad, de studenten en de mensen, de drukte, de fietsers. Dat geeft een onveilig gevoel.’ Dat betekent automatisch dat er een charmeoffensief moet komen bij de app om bewustwording bij de Groningse mede-stadsbewoners te  vergroten over zijn of haar gedrag in het verkeer.

Project Heartbeat

Dit project is intern georiënteerd. Het gaat erom dat wij als mulitdisciplinair bedrijf ook in breder perspectief signalen uit de markt en vanuit digitale vraagstukken en kansen bekijken. Dit helpt ons en onze opdrachtgevers omdat we meer en meer vanuit holistisch oogpunt en vanuit een grote verscheidenheid aan disciplines naar hetzelfde vraagstuk kijken. Heb jij een complex vraagstuk? Neem contact op met ons zodat we samen hierover een denktank kunnen vormen.

De datingapp voor developers

Deze ietwat vreemde eend in de bijt is erop gericht om developers, die vaak wat introvert zijn, te helpen bij het vinden van een leuke partner. Gelukkige collega’s zorgen voor een nog betere en leukere sfeer. We laten jullie weten zodra het eerste ‘datingapphuwelijk’ een feit is.

theFactor.e hub

Deze hub houdt in dat we dashboards voor klanten en klantteams samenstellen om alle informatie overzichtelijk op een rij te hebben. Dit geeft overzicht, grip, bespaart tijd en zorgt ervoor dat het (samen)werken makkelijker gaat. We stellen nu deze dashboards samen voor onze klanten. Hier is veel behoefte aan, vooral bij product owners en projectleiders. Ben jij bezig met verschillende ballen in de lucht houden en smacht je naar een beter overzicht? Neem contact op zodat we je kunnen helpen.

Kinderen leren programmeren

Steeds vaker is dit onderwerp in het nieuws. Wij vinden het daarom onze taak om hieraan bij te dragen. We willen basisschoolkinderen kennis laten maken met dit vak, waarbij het niet gaat om het opleiden tot programmeur, maar wel om logisch denken, probleemoplossend vermogen, structureren en samenwerken. Vaardigheden die nu en in de toekomst steeds belangrijker worden. Collega Arjen schreef er dit artikel over. Zowel hij als andere collega’s van ons begeven zich meer en meer in het onderwijs. Van basisschool tot universiteit. Interesse in een gastcollege van een van onze collega’s? Laat het ons weten.

Hulp nodig bij innoveren?

Dat kan natuurlijk. Neem gewoon even contact op en vraag naar Harald Middel of Marja Koster.