Innoveren met digitale producten?

Dat is testen, testen en nog eens testen

Het testen op usability en op relevantie lijkt vanzelfsprekend. Als je dit op een professionele manier doet zijn de voordelen zonder meer duidelijk. Het verkort je time to market, je brengt een relevanter product op de markt en begint meteen met het toevoegen van waarde van je product aan de klant en dus ook aan je eigen organisatiedoelstellingen.

Drie keer winst, dus wat weerhoudt je? Deze vier fabels en smoezen misschien?

  1. We willen mínder problemen, niet méér; het is een fabel dat testen meer problemen en issues oproept dan dat het oplost.
  2. We weten het zelf heel goed; dat is een smoes, een fabel en wishful thinking tegelijk. Je weet niet hoe je doelgroep er uiteindelijk echt mee werkt zonder het uitdrukkelijk te testen. Dat blijkt altijd.
  3. Ik weet niet wat ik moet testen en hoe; dat is waarschijnlijk de waarheid en tevens makkelijk op te lossen, dat weten wij namelijk wel.
  4. Ik heb geen budget. Dat is jammer, soms een smoes en meestal een fabel. Als je uitlegt dat je kosten gaat besparen omdat jullie alleen die functionaliteiten bouwen die echt bijdragen én daarmee een relevanter en gebruiksvriendelijker product op de markt brengen is de optelsom snel gemaakt.

Wat je wel kan doen

Wij weten dat jij weet hoe belangrijk testen is. Maar de vraag is, weet je organisatie dit ook en krijg je de ruimte om dit voldoende en naar behoren te doen? Hieronder staan wat tips die je mogelijk helpen om intern de handen voor beter testen op elkaar te krijgen.

Ervaring met Billy van Marjan Bos, full stack developer bij coöperatie WeHelpen:

Het testen met Billy is leuk en heel goed om te doen. Er komen verschillende dingen uit de tests, zowel zaken die ik wel had verwacht maar ook nieuwe zaken. Bijzonder was om te merken dat wat op mijn backlog stond om aan te passen, bij de testpersonen geen enkel probleem opleverde. Dat scheelt dus weer ontwikkelwerk en die tijd steek ik nu in meer relevante acties. Zo gaan we met enkele quick fixes de applicatie logischer laten lopen voor de gebruiker en gaan we aanpassingen doen in de content. We gaan nog wel een extra functionaliteit bouwen, omdat alle testpersonen deze misten. Dankzij deze testdag met Billy wordt de applicatie beter, relevanter en maken we straks ook een betere indruk in de markt. En het goede nieuws is, we gaan zoals het er nu naar uitziet alles afronden in twee sprints!

De belangrijkste drie voordelen op een rij die je kan benoemen bij je stakeholders:

  1. We gaan kosten reduceren en een snellere time to market realiseren met een zo relevant mogelijk product.
  2. Je kunt laten zien aan je eigen organisatie waarom huidige producten niet meer goed werken zodat je snel aan nieuwe, eigentijdse en betere producten en online dienstverlening kan werken.
  3. Je organisatie kan laten zien aan geldschieters en fondsen hoe financiële middelen verantwoord ingezet worden om de meest waardevolle en relevante producten voor klanten te maken.

Waarom testen met mobiel usability lab Billy en niet met een testpanel op kantoor?

  1. Testpersonen die je zelf uitnodigt zijn toch vaak minder objectief en blanco dan eigenlijk nodig is.
  2. Testpersonen bij jou op kantoor voelen zich te gast, en zijn minder vaak geneigd om je de naked truth te vertellen. Normaal klik je gewoon weg of haak je af. Op kantoor gaan testpersonen toch moeite doen om met je product te werken, wat de uiteindelijke kwaliteit van je product niet ten goede komt.
  3. Testen is een vak en dat moet objectief gebeuren. Hoe objectief ben jij echt?
  4. Billy rijdt naar de plek toe waar de testpersonen zijn. Dat is makkelijk voor je testpersoon en biedt veel meer mogelijkheden om met meerdere personen te kunnen testen.
  5. Met Billy heb je een goed team van ervaren UX testers om je heen die ook weten hoe je tests afneemt en hoe je daadwerkelijk neutrale vragen stelt en opdrachten geeft.
  6. Vreemde ogen dwingen, dat principe ken je? Zodra een onafhankelijke partij aantoont dat bestaande middelen of nieuwe te bewandelen wegen niet goed zijn is de kans veel groter dat je wel op ambitieuze manier aan de slag kan.

Hier zie je de ervaringen van WeHelpen.nl met Billy.

Take the test

Kortom, durf jij het aan? Test Billy uit en meld je aan voor een demo.

Nog even kort over Billy; dit is het enige mobiele testlab in Nederland en wordt bemand door ervaren UX specialisten van theFactor.e. Er is testapparatuur aanwezig en vooraf wordt een testscenario gemaakt. De testen worden gefilmd en de uitkomsten overzichtelijk gerapporteerd. Natuurlijk mag je eigen UX’er of product Owner ook mee.