Het was onlangs in het nieuws. Hippo is ingelijfd door BloomReach. Een Amerikaans bedrijf met verstand van machine-learning en big-data. Maar wat heb je daar nu aan als HippoCMS gebruiker? We vroegen het aan Johan Coens, technisch consultant.

Targeted product marketing combineren met targeted content marketing?

BloomReach is een partij uit Amerika (Silicon Valley) die van origine erg sterk is in targeted product marketing. Met de inlijving van Hippo gaan ze nu een stap verder met targeted content marketing. Dat betekent dat naast producten op maat ook informatie en andere content wordt getoond die past bij het zoekgedrag en interesses van de online bezoeker. Hoe dat gaat? Het experience platform herkent data en algoritmes van de (koop)intenties van online bezoekers. De website wordt automatisch hierop aangepast om de klant van zo relevant mogelijke informatie en producten te voorzien.

De achtergrond bij dit verhaal

Door de overname willen de twee bedrijven een uniek wereldwijd platform realiseren door de techniek van Hippo te combineren met de machine-learning-techniek van BloomReach. De CEO van BloomReach, Rai de Datta, zegt dat organisaties straks slechts drie cloudplatforms  nodig hebben,  te weten een e-commerce platform, een marketing platform voor campagnes en een experience platform.

Een zelflerende omgeving die autonoom handelt

Dat klinkt spannend en roept ook vragen op. Jeroen Verberg, CEO van Hippo zegt hierover dat of het nu gaat om meer productaankopen, meer content engagement of oplossingen voor de problemen van bezoekers, het geïntegreerde platform leidt voor ieder bedrijf tot resultaat. Autonoom handelend en zelflerend.

Is het goed voor de klant? En haalbaar?

Het is in ieder geval hoopvol. In plaats van dat een marketeer bepaalt welke content relevant is voor een doelgroep door zelf A/B testen te doen met content personalisatie, gaat dit proces in de nabije toekomst automatisch. Dat betekent dat een content marketeer meer tijd kan besteden aan het ontwikkelen van relevante content. We volgen deze ontwikkelingen verder op de voet.

What’s in it for you?

Deze ontwikkeling is vooral interessant voor marketeers. Jullie hoeven minder tijd te steken in het opzetten van A/B testen en personalisatie. Let wel: dit is echt toekomstmuziek en niet iets dat al in Hippo 11 beschikbaar komt. We vermoeden dat we hier op z’n vroegst iets van terug zien in Hippo 13 of misschien nog wel in latere versies. Het zijn uitgesproken ambities en nog geen zekerheden. We houden jullie graag op de hoogte ervan en berichten zodra er meer nieuws te melden is.

Wil je meer weten of brainstormen over Hippo?

We gaan graag met je in gesprek. We kunnen een demonstratie van Hippo 11 verzorgen of met je over de ontwikkelingen praten. Het komt nog regelmatig voor dat organisaties nog met Hippo 7 werken en moeten upgraden. We adviseren je graag. Neem even contact op met Ramon Biel of Johan Coens.