Het is ontzettend mooi om te zien hoe deze onbekende, uitdagende tijd veel saamhorigheid, nieuwe initiatieven en een algemeen gevoel van dat we dit samen moeten doen, met zich mee brengt. Ook techgigant Google probeert op haar wijze een steentje bij te dragen en belooft MKB-bedrijven een fiks bedrag in Google Ads credits.

Vorige week maakte Google CEO Sundar Pichai bekend dat Google ruim 800 miljoen dollar ter beschikking stelt aan het MKB, Non-Govermental Organizations en academisch onderzoek in het gevecht tegen corona. Zo schenkt Google 250 miljoen dollar in ad grants aan de World Health Organization en meer dan 100 andere overheidsinstellingen, zodat ze in staat zijn informatie rondom COVID-19 te verspreiden. Slechts vorige maand nog had Google hier 25 miljoen dollar aan toegezegd, dat budget is nu dus vertienvoudigd!

Academische instellingen en onderzoekers die zich bezighouden met het corona-virus, kunnen aanspraak maken op een deel van de 20 miljoen dollar aan Google Cloud credits, waardoor ze gebruik kunnen maken van de Google Cloud platformen.

Maar, een groot gedeelte van de ruim 800 miljoen dollar, namelijk 340 miljoen dollar gaat in Google Ads credits naar kleine- en middelgrote bedrijven over de hele wereld die in het afgelopen jaar actief zijn geweest op het Ads platform. Hiermee hoopt Google de ‘backbone of the economy’ te ondersteunen in deze moeilijke tijd.

Wie komt hiervoor in aanmerking?

Vooralsnog is niet helemaal duidelijk hoe Google dit bedrag gaat verdelen, maar ze geven aan dat bedrijven hier in ieder geval zelf niets voor hoeven te doen. Wanneer je een actief Google Ads account hebt, dat in ieder geval sinds 1 januari 2019 bestaat, kom je als MKB-er in aanmerking voor een deel van het bedrag. Wanneer dit gebeurt is nog niet duidelijk, maar Google geeft aan dat dit in de komende maanden gaat zijn en dat de beheerders hier een melding van krijgen.

Waar wij accounts beheren, zullen we dit natuurlijk actief monitoren en in overleg met onze contactpersonen bekijken hoe we dit het beste in kunnen zetten. Maar hou verder je eigen account dus goed in de gaten, wellicht dat Google je net dat ene steuntje in de rug geeft, waardoor je wat flexibeler om kan gaan met je online marketing in deze toch al lastige tijd!

Online marketing bij TFE

Het steuntje in de rug van Google is een ontzettend fijne toevoeging in deze tijd. Maar het is daarbij natuurlijk van belang dat je weet hoe dit extra budget terecht komt, en vooral, of het ook het gewenste effect heeft. Wij vinden kwalitatieve campagnevoering daarom erg belangrijk, maar het is minstens even belangrijk om de kwaliteit van je data hoog te houden, hierbij een duidelijke koppeling met je doelen te maken en dit visueel aantrekkelijk inzichtelijk te maken.

We maken jouw data inzichtelijk via een helder dashboard. In goed overleg bepalen we de KPI’s en zodra die helder zijn gaan we voor je aan de slag. Op die manier heb je gemakkelijk inzichtelijk hoe de extra Google Ads funding terecht komt en of je doelen behaald worden!

Heb je vragen rondom campagnes, rondom je data of de visualisatie hiervan? Of wellicht andere vragen in deze toch al turbulente corona-tijd? Wij staan voor je klaar!