Ervaringen met Billy tot dusver

door de ogen van Mireille Stomp, online strateeg

Mireille helpt organisaties verder met hun online strategie. Ze vindt het cruciaal dat wat je online doet als organisatie bekijkt door de ogen van eindgebruikers, oftewel mensen.

Sneller testen met Billy

Sinds maart zet Mireille het mobiele usability testlab Billy in bij gebruikstesten. Ze praat met mensen en test, samen met UX specialisten, digitale producten, concepten en prototypes. Benieuwd naar wat haar bevindingen zijn tot dusver en hoe het in de praktijk bevalt om met een mobiel testlab door Nederland te trekken stelde ik haar enkele vragen.

Ik leer veel meer

“Het grote voordeel wat ik nu ervaar sinds ik met Billy werk is dat we sneller en makkelijker testen kunnen uitvoeren. We zijn ons ervan bewust dat we tijdens een ontwerpproces aannames doen en als die uiteindelijk niet kloppen dan hebben mijn klanten hun tijd en geld niet goed geïnvesteerd. Dat wil ik graag voorkomen.”

De klant heeft altijd gelijk

Mireille vertelt dat ze altijd weer verrast de bus uitkomt. Echte gebruikers zeggen en doen toch andere dingen dat je verwacht, zelfs met al je ervaring. Ik krijg zo meer grip en inzicht in hoe we hierop kunnen bijsturen. Soms gaan we samen veranderingen bepleiten bij de top van zo’n organisatie. De resultaten die we dan met Billy laten zien gelden meteen als bewijsvoering waarom aanpassing of verandering nodig is.

Relevantie en effectiviteit

Waar Mireille zich vooral druk over maakt is de eindgebruiker. In alles wat ze doet merk en zie je dat ze zich oprecht bekommert om relevantie. “Ik vind het linke soep om een website of app live te laten gaan zonder dat deze hier goed op is getest. Zonder dat ben er dan niet gerust op dat ik het beste resultaat kan boeken voor mijn klanten.”

Praktijkvoorbeeld Vluchtelingenwerk Nederland

Ik vraag aan Mireille of ze een concreet en recent voorbeeld heeft van haar werk met Billy en wat dit opgeleverd heeft. Mireille vertelt over haar klant Vluchtweb. Dit is de online kennisbank van Vluchtelingenwerk Nederland, met uitgebreide informatie over vluchtelingen en asielzoekers. De doelgroepen van deze site zijn vluchtelingenwerkers en advocaten.

Ze vertelt dat ze zowel medewerkers van VluchtelingenWerk Nederland als advocaten de prototypes heeft laten testen. Deze gebruikers hebben beiden een heel andere manier van werken en hebben andere informatie nodig. Best een uitdaging om dat in één platform te integreren. Zo praatte en testte ze met deze mensen op het snel en makkelijk vinden van de voor hen relevante informatie en op toepasbaarheid in hun werk. “De inzichten die we opdeden na research en testen verwerken we meteen, zodat we voor beide gebruikersgroepen de beste workflow ontwikkelen en de informatie op de beste manier aan hen gepresenteerd wordt.” Vluchtweb ziet op korte termijn het online levenslicht en zit nu in de bèta testfase.

Gebruikerstesten in mobiel usability testlab Billy

Wat is jouw nummer 1 winstpunt

“Ik merk dat het zoveel makkelijker en sneller gaat om bij eindgebruikers te rade te gaan. Dat is voor mij de grootste winst. Ik kan nu snel tussentijds een check doen of hetgeen we gaan ontwikkelen, bezig zijn te ontwikkelen of klaar is ook echt de beste manier van gebruik is in de praktijk voor echte mensen.”

Bekijk hieronder de informatievideo van Billy waarin de soorten testen en de mogelijkheden en voordelen worden uitgelegd. Heb je feedback? Dat horen we heel graag. Wil je Billy zelf inzetten voor je organisatie, neem dan contact op.

Je kunt Billy op regelmatige basis enkele dagen per maand, kwartaal of jaar inhuren. Heb je zelf geen of minder ervaring met het afnemen van de verschillende testen dan staan mensen zoals Mireille je graag bij.