Pensioenverzekeraar Zwitserleven moet het hebben van welwillende pensioenadviseurs. Het vernieuwde internetplatform biedt een grote verbetering van het verkeer tussen de adviseurs en het hoofdkantoor. theFactor.e bouwde mee aan deze ‘giant leap forward’.

Zelf verkoopt Zwitserleven in feite niets. Het zijn de onafhankelijke pensioenadviseurs die de producten van de in Amstelveen gevestigde pensioenadviseur aan de man moeten brengen. Werkgevers zoeken gemiddeld eens in de vijf jaar naar de beste plek om de pensioenen van hun werknemers onder te brengen.

Dankzij het vernieuwde platform gaat het verkeer tussen de adviseurs en onze backoffice bijzonder soepel.

Prijs speelt daarbij natuurlijk een voorname rol, maar gevoel is ook belangrijk. Het Zwitserlevengevoel dus in dit geval, jarenlang prachtig in beeld gebracht in reclamecampagnes vol hagelwitte stranden, azuurblauwe zeeën en eindeloze natuurpracht. Gezien door de ogen van de door Zwitserleven ‘financieel ontzorgde’ Kees Brusse en later ook Huub Stapel, Ellen ten Damme en Chris Zegers.

De reclame zorgt voor bekendheid, de boodschap was een gevoel dat heel veel mensen willen delen. Maar het zijn meestal hun directeuren of HR-managers die over de pensioenen beschikken. En daar komt het belang van de software. Die kan de onafhankelijke pensioenadviseur net het zetje in de goede richting geven, de goede richting voor Zwitserleven dus.

Bas de Way is informatiemanager bij de pensioenverzekeraar. ‘Wij zijn niet de goedkoopste optie die pensioenadviseurs te bieden hebben. Ook zeker niet de duurste trouwens hoor. Maar wij proberen de communicatie met de adviseurs zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. Dankzij ons iSoftware hebben ze veel vrijheid. Dat kan allemaal een beetje bijdragen. Wij hopen dat de keuze zo op ons valt.’

Een belangrijk verschil tussen de wereld van voor iSoftware en dat erna, is dat verlengingen van pensioenregelingen nu bij de pensioenadviseur liggen. Na vijf jaar moeten partijen een nieuwe aanbieding krijgen. Tussen de 1000 en 2000 klanten moeten daarvoor jaarlijks een offerte toegestuurd krijgen.

De Way: ‘Dat deed onze backoffice voordien. Veel werk was dat. De adviseurs doen dat graag. Ze kennen de bedrijven beter en hebben de vrijheid in de onderhandelingen aanpassingen te doen, binnen de vastgestelde bandbreedte uiteraard. Dankzij het vernieuwde platform gaat het verkeer tussen de adviseurs en onze backoffice bijzonder soepel en kan dat ook.’

Een jaar of vijf geleden raakte theFactor.e al betrokken bij het project. De Way: ,,Wij zijn een relatief informeel bedrijf. Dat paste wel. We wisten dat dit een langdurige relatie zou worden, dus dan is de click heel belangrijk. We zijn absoluut niet teleurgesteld. Wat ik echt goed vond, was dat onze vaste contactpersonen het gebrek aan pensioenkennis pijlsnel hadden ingelopen door hier rond te lopen.”

‘We moeten soms snel kunnen schakelen in de software, bij rentewisselingen en zo. Dat lukt heel goed met dat toegewijde groepje Groningers. We beschouwen ze welhaast als een afdeling binnen ons bedrijf.’veul!