Eneco. Enthousiaste kids door gamification en coole content

De opdracht? Maak een website voor het ENECO Windlab project die kinderen enthousiast maakt om erheen te gaan én waar ze ook terug blijven komen.

Een beetje gekkigheid en competitie

Bij het ontwerpen van de Windlab site doken we in de belevingswereld van kinderen uit groep 7 en 8 en brugklassers. Cartoonesk, gebruik van animatie en een beetje gekkigheid. Dat ging lukken!

De windwinnaar wint! Gamification

Om kinderen bewust te maken van windenergie én ook hun creativiteit aan te spreken, hebben we gekozen voor een competitief element. Wie het leukste filmpje maakt over wat je met wind kan doen wint een leuke prijs. We koppelden dit aan de ‘windambassadeur’ Dorian van Rijsselberghe (olympisch windsurfkampioen).

Verwaaid haar deel je met elkaar

Informatie delen is een belangrijke bouwsteen van het concept. Hoe groter het bereik van de site, des te meer bewustwording van duurzame energie én meer aanmeldingen voor een bezoek aan het Windlab. Om kinderen iets te laten delen moet het in ieder geval leuk zijn: maak en deel foto’s van elkaars verwaaide kapsels.

Ondertussen leren én ideeën opdoen

Aan het bezoek van het Windlab is ook een lesprogramma op school gekoppeld. De site moest aanvullende educatieve informatie bevatten, zodat kinderen ook na het bezoek nog eens terugkomen om bijvoorbeeld een test te doen of materiaal voor een spreekbeurt te vinden.

Kids challenge: Bouw de beste windmolen en test ‘m in een echte windturbine

Tijdens een bezoek aan het Windlab kunnen de kinderen in groepjes zelf een windmolen bouwen. Deze wordt in een echte windturbine getest. De uitslagen worden op de site gepubliceerd. Aan het einde van het seizoen wordt de winnaar bekend gemaakt. Daarnaast zijn ook de foto’s van het bezoek terug te vinden. Leuke manieren om terugkerend bezoek te genereren.

Bekijk de site  |  Case als PDF

 

Meer weten over deze aanpak?

Neem contact op met Rogier ter Wee via r.terwee@tfe.nl of bel hem op 06 – 183 90 858.