Als accountmanager kom je overal. Je beweegt je binnen diverse branches, praat over uiteenlopende online doelen en ambities en denkt mee over verschillende online vraagstukken en oplossingen. Ramon Biel vertelt in dit artikel wat de twee grootste valkuilen zijn en geeft zijn twee belangrijkste tips aan organisaties.

Hoe regel jij je online communicatie en webproject? Twee valkuilen:

Door veel te praten met allerlei organisaties over online vraagstukken kom je er op een gegeven moment achter dat er aannames en valkuilen zijn waar organisaties vandaag de dag nog regelmatig instappen. Ramon wil zijn (potentiële) klanten altijd behoeden voor deze valkuilen.

Deze valkuilen worden het vaakst gehoord, dus ben jij van plan om een online project op te zetten of een online product te ontwikkelen, lees dan even door.

1. Eerst de keuze voor techniek maken

Je doet je als organisatie te kort als je te  kort door de bocht gaat door te snel een bepaalde techniek te kiezen. Je gaat idealiter eerst bedenken wat je in je website stopt en welke functionaliteiten je nodig hebt. Daarna pas je de techniek erop aan zodat je website ook daadwerkelijk doet voor je klant wat je voor ogen had. Organisaties maken nog te vaak deze fout. Het inrichten en de  mogelijkheden van een systeem zijn onderliggend aan je online doelstelling.

Ga je eerst voor techniek dan loop je het risico op een niet goed passend product waar je meer van je beschikbare budget aan moet spenderen dan je lief is. Open source kiezen omdat het ‘open source’ is, is niet genoeg. Laat je goed adviseren en bedenk wat je nodig hebt, wat je verder wilt en wie ermee moeten werken.

De keuze voor bepaalde techniek steekt best nauw zoals je hierboven ook al las. Vraag daarom advies aan een partij die meerdere technische systemen ondersteunt zodat je ook de beste keuze kan maken voor je organisatie.

2. Eigenaarschap voor je website bij ICT leggen

We zien nog te regelmatig dat een websitevernieuwingsproject dan een feestje voor de eigen organisatie wordt, in plaats van een manier om met je doelgroep de interactie aan te gaan. De afdeling marketing en communicatie zou eigenlijk de eigenaar en budget owner moeten zijn van je webproject. Deze afdelingen zouden meer spierballen kunnen tonen richting hun eigen organisaties en mandaat opeisen.

Hieronder lees je wat volgens Ramon een absolute must is.

Leg je probleem voor en vraag advies in plaats van een pitch

Organisaties zitten niet te wachten op reclamepraat zou je denken, maar nog vaak is dat wel het geval. Ook in de online wereld bestaan de wonderen niet. Wel gezond verstand, vertrouwen, vakmanschap en goede communicatie. Kies daarvoor. Selecteer een kritische partner die gezond eigenzinnig is en die met je van gedachten wisselt en je uitdaagt. Zo kom je wel verder.

Een goed webbureau heeft het beste met je voor en is erop uit om het beste kwalitatieve werk te leveren. Ga daarom na bij collega’s of andere organisaties welke bedrijven goed werk leveren en ga daarna op basis van goed vertrouwen, bij voorkeur op een agile manier, de samenwerking met elkaar aan. Zo combineer je de kracht van je eigen organisatie met die van vakmensen die dagelijks met innovaties en webvernieuwing bezig zijn.

De tijden dat webbureaus klakkeloos meerwerk in rekening brachten dankzij onvoldoende doordachte en onderzochte watervalprojecten die niet bleken op te leveren, of eruit zagen zoals je hoopte, zijn inmiddels veranderd. (Waarmee we niet beweren dat dit altijd ‘de schuld van het webbureau’ was overigens. Vaker ontbrak het aan goede communicatie en te hoog gespannen verwachtingen voor een te krap of fixed budget. Prijs is immers nogal ‘een ding’ en de waarheid dat de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs geldt is mogelijk alleen van toepassing op bepaalde supermarktketens.)

Doe een design sprint

In een design sprint zit je met diverse expertises vanuit je eigen organisatie en vanuit het webbureau om tafel om een totaalplaatje te schetsen en een goed concept te ontwikkelen. Doorgaans duurt een design sprint een dag of vijf, of korter als het om een minder complex webproject gaat. Design Sprints zorgen ervoor dat alle betrokkenen dezelfde taal spreken, dezelfde verwachtingen hebben en dat er constructief gewerkt wordt aan de zaken die waarde toevoegen aan je klant en daarmee aan je organisatie.

Je kunt makkelijker bijsturen, maakt betere keuzes en maakt een relevanter product omdat je doelgroep ook betrokken is bij een design sprint.

Samenwerken, elkaar vertrouwen en versterken

Dat geldt voor ons allemaal. We merken dat de producten waaraan we op deze manier met opdrachtgevers werken stuk voor stuk van hogere kwaliteit zijn. We kunnen niet zonder elkaar, daar komt het eigenlijk op neer.

Mocht je overwegen om ons uit te nodigen voor een kennismakingsgesprek en je wilt eerst eens te rade gaan bij enkele opdrachtgevers van ons, dan organiseren we dat graag.

Wil je eens per twee maanden onze nieuwsbrief ontvangen?
Bedankt ! Fijn dat je op de hoogte wil blijven.